ارتباط تولد دیرتر از موعد با کسب نمرات بهتر در کودکان

تعداد بازدید: 1429     تاریخ انتشار: پنجشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۵
علی‌رغم خطراتی که متولدین دیرتر از موعد را تهدید می‌کند تولد دیرتر به مهارت و توانایی‌های فرد برای موفقیت بیشتر در بزرگسالی کمک می‌کند.
ارتباط تولد دیرتر از موعد با کسب نمرات بهتر در کودکان

به نظر می‌رسد کودکانی که دیرتر متولد می‌شوند نمره بهتری در آزمون‌های شناختی کسب می‌کنند.

کودکانی که در 41 هفته متولد می‌شوند ممکن است به سطوح بالاتری از توانایی شناختی در مدرسه و سطوح کمتری از عملکرد جسمی، در مقایسه با کودکانی که در دوره کامل بارداری یعنی 39 یا 40 هفته به دنیا آمدند دست یابند.

کودکان متولد شده در 41 هفته نسبت به کسانی که در 39 یا 40 هفته به دنیا آمدن نمرات بهتری می‌گیرند.  تحقیقات نشان می‌دهد که اگر یک نوزاد در دوره کامل بارداری متولد شود، باید انتظار تجربه سلامت و عملکرد شناختی بهتری همراه با بزرگ شدن و تبدیل شدن او به یک بزرگسال را داشت.

کودکانی که دیر به دنیا آمدند ممکن است در معرض خطر بالاتری از عوارض بهداشتی در سراسر زمان تولد باشند، اما اطلاعات کمی در مورد نتایج شناختی و فیزیکی طولانی‌مدت کسانی که پس از دوره کامل متولد شده‌اند وجود دارد.

محققان پرونده‌های بیش از 1.4 میلیون کودک در فلوریدا را مورد بررسی قرار دادند. همه بچه‌های تک‌قلویی مخالف دوقلوها بودند و 80 درصد از آن‌ها در مدارس دولتی حضور داشتند. همه‌ی آن‌ها بین 37 الی 41 هفته حاملگی متولد شده بودند. سال تولد در بازه زمانی 1994 تا 2002 بود.

 

اندازه‌گیری توانایی‌های شناختی و فیزیکی

محققان در سه اقدام مبتنی بر سطح شناختی مدرسه و دو معیار وضعیت فیزیکی را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها تجزیه و تحلیل داده‌ها را از آوریل 2013 تا ژانویه 2016 انجام دادند.

معیار اندازه‌گیری نتیجه ‌شناختی از این قرار بود:

  • نمرات حاصل از ​​تست متوسط جامع ارزیابی فلوریدا در ریاضیات و خواندن، در سنین 8 تا 15 سال
  • وضعیت استعداد؛ به معنی داشتن رشد فکری برتر و قادر به عملکرد بهتر
  • دستیابی به یک نتیجه شناختی بد، یعنی دست‌یابی به نمره‌ای در صدک پنجم شرکت‌کنندگان آزمون و یا معافی از آزمون ارزیابی جامع فلوریدا به علت ناتوانی

معیار اندازه‌گیری نتیجه فیزیکی:

  • شرایط نوزادی غیر طبیعی
  • معلولیت‌های جسمی ذکر شده در سوابق تحصیلی

این شامل هر دانش‌آموز استثنایی آموزش و پرورش است که مثلاً به دلیل بیان، ارتوپدی و یا اختلال حسی و یا شرایط خاص نیاز است در بیمارستان یا در خانه بماند.

محققان نتایج کودکان متولد شده در 41 هفته و اواخر بارداری را با کسانی که در دوره‌ی کامل بارداری 39 یا 40 هفته به دنیا آمدند مقایسه کردند.

متولدین دیرتر از موعد دارای سطح شناختی بهتر و برای هر سه بعد این اندازه‌گیری دارای نمرات بالاتری بودند. نتایج نشان می‌دهد که کسانی که در هفته 41 متولد شدند به طور متوسط نمرات آزمون ​​بالاتری در مدرسه ابتدایی و راهنمایی داشتند، 2.8 درصد شانس بیشتر برای استعداد درخشان و به احتمال کمتر از 3.1 درصد نتایج شناختی ضعیف داشتند. با این حال، آن‌ها نیز بیش از 2.1 درصد از معلولیت‌های جسمی در سن مدرسه داشتند که به احتمال زیاد آن مشکل سلامتی را نیز  از زمان تولد داشتند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است یک «مبادله» بین نتایج فیزیکی و شناختی در کسانی که اواخر بارداری متولد شده‌اند وجود داشته باشد.

کسانی که در اواخر دوران حاملگی متولد می‌شوند در معرض خطر بیشتری از شرایط غیر طبیعی در هنگام تولد و چالش‌های فیزیکی در دوران کودکی هستند، اما از طرفی از شانس داشتن عملکرد شناختی بالاتری برخوردارند.

توجه داشته باشید که نتایج می‌تواند به والدین و پزشکان در هنگام تصمیم‌گیری در مورد القای زایمان کمک کند. اگرچه این مقاله یک دوره عملی برای پزشکان تلقی نمی‌شود، اما یافته‌ها اطلاعات مفید طولانی مدت برای تکمیل اطلاعات موجود در کوتاه مدت را در اختیار پدر و مادر باردار و پزشکان قرار می‌دهد تا که با توجه به آن برای اقدام به زایمان یا صبر کردن یک هفته بیشتر از موعد زایمان تصمیم بگیرند.

این مطالعه تعدادی محدودیت داشت. از جمله اینکه راه‌های مختلفی برای اندازه‌گیری زمان حاملگی وجود دارد. منبع مطالعه‌ بچه‌هایی از خانواده‌های انگلیسی یا اسپانیایی زبان بود. در تمام حاملگی مراقبت‌های بارداری از سه ماهه‌ی اول آغاز شده بود. در نهایت برخی از کودکان ـ برای مثال مواردی که مادر بیش از 35 سال در زمان تولد داشت ـ را شامل نمی‌شد.



نویسنده و مترجم نویسنده و مترجم: سارا خلیلی

نام:
موبایل: (این فیلد نمایش داده نخواهد شد)
ایمیل: (این فیلد نمایش داده نخواهد شد)
نظر: