نه نکته‌ی طلایی خواب کودک

تعداد بازدید: 403     تاریخ انتشار: سه شنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
توجه به خواب کودک به سبب تأثیر آن بر سایر عملکردهای فردی و اجتماعی او از اهمیت بسیاری برخوردار است.
نه نکته‌ی طلایی خواب کودک

از فواید چرت زدن کودکان می‌توان به پیشگیری از بدخلقی او اشاره کرد. بدن‌های کودکان برای رشد و سلامتی به چرت زدن احتیاج دارند و عضلات آن‌ها در خواب ترمیم می‌شوند. خواب وظیفه‌ی کنترل پیام‌های گرسنگی یا سیری کودکان را به‌ عهده دارد و تأثیر مستقیمی بر حفظ سلامت او دارد.

 

مغز کودکان در خواب اطلاعات جمع‌آوری‌شده را طبقه‌بندی کرده و شرایط آموختن را مهیا می‌کند. کودک همچنین برای تمرکز حواسش در مدرسه، به خوابیدن نیاز دارد تا ضریب خطا در درک مطالب، حل مسائل و انجام دادن تکالیف را کاهش دهد.

 

کودکان بیشتر از بزرگسالان به چرت زدن نیاز دارند. خردسالان در طول شبانه‌روز باید بین 11 تا 14 ساعت، کودکان سه تا پنج ساله بین 11 تا 13 ساعت، کودکان شش تا 13 ساله  9 تا 11 ساعت و جوانان نیز باید 8 تا 10 ساعت بخوابند.

 

ساعات چرت زدن کودکان با ساعات خواب شبانه‌یشان رابطه‌ی عکس دارد. اگر فرزندتان شب‌ها هشت ساعت می‌خوابد، روز بعدش باید شش ساعت چرت بزند و اگر روزها چرت می‌زند باید شب‌ها زودتر به رختخواب برود. البته اکثر کودکان پنج ساله در روز چرت نمی‌زنند.

 

به موقع خوابیدن کودکان ناممکن نیست اما کار راحتی هم نیست. خنک، تاریک و کم نور بودن اتاق و خاموش بودن لپ‌تاپ، موبایل و تبلت از عواملی هستند که ساعت درونی بدن فرزندتان را تحریک کرده و او را به سوی تختخواب هل می‌دهند.

 

تعیین ساعت شروع به کار مدارس به مسئله‌ای پیچیده تبدیل شده که راه‌حل ساده‌ای ندارد. برخی از مدارس دبیرستانی پیش از ساعت هشت صبح کار خودشان را آغاز می‌کنند. دانش‌آموزانی که در این مدرسه‌ها تحصیل می‌کنند باید قبل از ساعت 11 شب به رختخواب بروند و بخوابند. یافته‌های پژوهشگران جامعه‌شناسی دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهد نتیجه‌ی شروع به کار دیرهنگام مدارس، افزایش بازده‌ي تحصیلی در دانش آموزان است. 

 

اگر فرزندتان 15 تا 30 دقیقه پس از به رختخواب رفتن می‌خوابد و صبح‌ها به راحتی بیدار می‌شود به احتمال زیاد به اندازه‌ی کافی می‌خوابد. برای این که از خواب بودنِ فرزندتان مطمئن شوید نیازی به مراجعه‌ی مکرر به اتاق خوابش نیست. عدم چرت زدن در مدرسه و خانه، از جمله نشانه‌های خوابیدن کافی فرزندتان می‌باشد.

 

بی‌خوابی و بیدار شدن مکرر فرزندتان از خواب، می‌تواند بخشی از زنجیره‌ی رشد و تکامل او باشد. اما در برخی موارد اختلالات و بیماری‌های متنوع می‌توانند باعث بروز اختلال خواب شوند. اگر در خواب به راحتی تنفس نمی‌کند، خر و پُف می‌کند و فاصله‌ی دم و بازدم‌هایش طولانی است، باید از نظر ابتلا به بیماری آپنه‌ـ‌توقف تنفس‌ـ‌بررسی شود. راه رفتن در خواب، شب‌ادراری، کابوس‌های شبانه و غیره می‌توانند از نشانه‌های اختلال خواب باشند که باید برای برطرف کردنشان به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد.

 

میزان خواب و رشد بدن فرزندتان تناسب ندارند. درحالی‌که شما خواب هستید فرزندتان از در و دیوار بالا می‌رود و این رفتارها احتمال ابتلا فرزندتان به اختلال نقص توجه‌ـ‌‌بیش‌فعالی را افزایش می‌دهند. برای مطمئن شدن از صحت این احتمال، به پزشک متخصص اطفال و روان‌شناس مراجعه کنید. پژوهش‌های متعدد پروفسور ادوارد برتون، استاد مدرسه‌ی روان‌شناسی دانشگاه هاروارد این را به ما نشان می‌دهند که دارو و روان‌درمانی، تمرکز حواس و کیفیت خواب کودکانِ مبتلا به این اختلال را به میزان مطلوب می‌رساند.



نویسنده و مترجم نویسنده و مترجم: فرشاد شریفی

نام:
موبایل: (این فیلد نمایش داده نخواهد شد)
ایمیل: (این فیلد نمایش داده نخواهد شد)
نظر: