تبلیغات هله‌هوله‌ و اثرات نامطلوب آن بر کودکان

تعداد بازدید: 327     تاریخ انتشار: سه شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
تبلیغات مواد غذایی ناسالم و مضر برای سلامت کودکان می‌تواند آن‌ها را به سبب تشویق شدن به مصرفشان تهدید کند.
تبلیغات هله‌هوله‌ و اثرات نامطلوب آن بر کودکان

والدین کودکانی که ساعت‌ها تبلیغات پر زرق و برق محصولات غذایی ناسالم را در تلویزیون تماشا می‌کنند از نتایج تازه محققین متعجب نخواهند شد:

«کودکانی که ساعت‌ها تبلیغات محصولات غذایی ناسالم را نگاه می‌کنند با احتمال بیشتری به چاقی و بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند.»

 

دانشمندان پس از بررسی 29 پژوهش که بر روی شش هزار کودک انجام شده بود دریافتند تبلیغاتِ محصولات غذاییِ سرشار از شکر یا نمک، مهم‌ترین عوامل آسیب‌زننده به نوجوانان هستند و کودکانِ کمتر از هشت سال، بیشتر از سایر کودکان در معرض تبلیغات هله‌هوله‌ها و مصرف‌شان قرار می‌گیرند.

 

دکتر بهنام صادقی‌راد، دانشیار مدرسه‌ی تغذیه‌ی دانشگاه مک‌گیل کانادا و سرپرست این پژوهش می‌گوید: " بررسی‌های ما نشان می‌دهند تبلیغات هله‌هوله‌ها تأثیر بسیار زیادی بر بچه‌ها می‌گذارد."

 

او اضافه می‌کند که: "بررسی بیش از 29 پژوهش نشان داده قرار گرفتن کودکان در معرض تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی و غیره‌ی محصولات غذایی ناسالم، باعث مصرف بیش از حد هله‌هوله‌ها و افزایش شدید ورود کالری به بدن آن‌ها می‌شود."

 

نتایج پژوهش محققین مدرسه‌ی تبلیغات و بازاریابی دانشگاه مک‌گیل در سال 2010 نشان می‌دهد تبلیغات محصولات غذایی ناسالم بیش از 80 درصدِ تبلیغات شبکه‌های تلویزیونی در آمریکا و کانادا را در برمی‌گیرد و کودکان در روزحدود پنج ساعت این تبلیغات را نگاه می‌کنند.

 

پروفسور نیک جوهانسون، استاد رشته‌ی اِپیدمیولوژی (همه‌گیر‌شناسی) مدرسه‌ی پزشکی دانشگاه مک‌گیل و مدیر ارشد این پژوهش می‌گوید: "نتیجه‌ی بررسی‌ها نشان داده است که برای جلوگیری از تأثیر این‌گونه تبلیغات بر کودکان باید سیاست‌های تازه‌ای در نظر گرفته شود."



نویسنده و مترجم نویسنده و مترجم: فرشاد شریفی

نام:
موبایل: (این فیلد نمایش داده نخواهد شد)
ایمیل: (این فیلد نمایش داده نخواهد شد)
نظر: