×
استفاده‌ی بیش از حد از لپ‌تاپ و افزایش ناباروری در مردان

برای اینکه پیرو قانون "پیشگیری بهتر از درمان است" باشیم باید سال ها قبل از پدر شدن یا مادر شدن به راه هایی که می تواند مطلوب و سالم بودن این اتفاق را تضمین کند فکر کنیم.

به عنوان مثال، گرچه "پدرشدن" برای خیلی از مردان جوان دور از ذهن است، اما باید بدانند که الگوهای رفتاری که آن ها در سنین پایین تر پایه ریزی می کنند توانایی آن ها در پدرشدن را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد. شاید در نگاه اول عجیب به نظر بیاید اما نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می دهد استفاده بیش از حد از لپ تاپ یکی از عوامل تهدیدکننده تولید اسپرم است.

داده های آماری می گویند حدود 40 درصد از مشکلات ناباروری به دلیل اختلال در دستگاه تناسلی مردان است. حرارت تولید شده توسط لپ تاپ روی تولید و تکوین اسپرم ها را تاثیر می گذارد و باعث اختلال در لقاح می شود. البته جای نگرانی نیست، این جمله به این معنی نیست که مردان برای حفاظت از توانایی پدرشدنشان در آینده باید برای همیشه لپ تاپ را کنار بگذارند؛ بلکه بهتر است برای استفاده از لپ تاپ از میز استفاده کنند تا در تماس مستقیم با حرارت لپ تاپ نباشند، به دلیل اینکه حرارت این وسیله باعث تخریب و کاهش تعداد اسپرم ها و اختلال در حرکت آن ها می شود.

البته اختلالات فیزیکی نیز از دلایل ناباروری مردان است. که عبارتند از :رگ های بزرگ شده واریسی در کیسه بیضه، زخم یا نقص تناسلی، بیماری های مقاربتی، التهاب پروستات و اختلالات هورمونی.

البته یک دلیل مهم دیگر نیز وجود دارد که قابل کنترل است و می شود از آن دوری کرد؛ داروهایی که برای درمان افسردگی، فشار خون و قلب توسط پزشک تجویز می شوند، ممکن است میل جنسی را کم کنند یا باعث ناتوانی جنسی شوند. به همین دلیل مردان باید با پزشک معالج خود درباره لزوم مصرف دارو یا جایگزین های دارویی با اثرات جانبی کمتر مشورت کنند. 

ضمن اینکه تحقیقات نشان می دهد مردان با حفظ وزن متناسب خود می توانند سلامت و باروری خود را حفظ کنند. مردانی که شاخص حجم بدن آن ها (BMI) بیش از 30 می باشد، نسبت به مردانی که وزن طبیعی دارند، بیشتر احتمال دارد که دچار مشکلات ناباروری شوند.

توصیه هایی برای حفظ باروری مردان و داشتن سبک زندگی سالم:

  • تا حد امکان از آب، حمام یا سونای به شدت گرم، دوری کنید
  • از ورزش هایی که گرما تولید می کنند یا به نواحی تناسلی آسیب وارد می کند، اجتناب کنید
  • یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید
  • روزانه مقدار مشخصی مولتی ویتامین مصرف کنید
  • هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید
  • در طول روز حجم زیادی مایعات مصرف کنید و مصرف قهوه را به دو فنجان در روز محدود کنید
  • مصرف سیگار را فراموش کنید
  • از مصرف موادمخدر و الکل زیاد دوری کنید
  • سعی کنید کمتر در معرض مواد سمی قرار بگیرید
  • تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا را به کار بگیرید
هر آنچه که باید بدانید