×
بهترین حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری


خوابیدن روی شکم در دوران بارداری آسان نیست. اگر قبل از بارداری عادت به خوابیدن روی شکم داشتید در دوران بارداری به اجبار به این دلیل که سایز شکم درحال افزایش است، باید نحوه خوابیدن خود را تغییر دهید.

اکثر مادران این سوال را می پرسند که بهترین حالت خواب در بارداری چه حالتی است؟ پس از ماه پنجم بارداری خوابیدن روی پشت قطعا خوب نیست.

خوابیدن روی پشت، فشار اضافی را بر روی آئورت و ورید اجوف تحتانی وارد می کند. ورید اجوف تحتانی، رگ خونی است که پشت شکم قرار دارد و خون را از پاها  به سمت قلب بازمی گرداند. فشار روی این رگ سبب کاهش جریان خون بدن و در نتیجه کاهش خون جنین می شود.

هرگز به پشت نخوابید. احتمالا متوجه شده‌اید، زمانیکه به پشت خوابیده‌اید تنفس برای شما دشوار شده است، زیرا شکم روی روده‌ها فشار وارد می کند. این موقعیت خوابیدن نیز می تواند منجر به مشکلات شکمی شود.

درباره خوابیدن روی شکم چه؟ قطعا این موقعیت نیز خوب نیست. زمانی که روی شکم می خوابید، شکم به دلیل بزرگی رحم تحت فشار قرار می گیرد، همچنین سینه‌های رشد کرده شما نیز تحت فشارخواهند بود.

بهترین موقعیت، خوابیدن به پهلو است زیرا برای جنین نیز ایمن است. برای مادر نیز به دلیل بزرگی شکم سبب راحتی بیشتری می شود.

پزشکان معتقدند بهتر است روی پهلوی چپ بخوابید. این وضعیت سبب تقویت گردش خون شده و مواد مغذی را آسان تر به جفت تحویل می دهد. همچنین سنگینی شکم از روی کبد برداشته می شود. به هرحال خوابیدن روی هر دو پهلو بهترین حالت خواب در بارداری تلقی می شود.

توصیه‌ها

سایر موقعیت‌های راحت برای خواب در بارداری در ادامه ذکر می شود:

  • برای حمایت بیشتر شکم و کمر: یک بالش زیر شکم  یا بین دو زانو بگذارید. می توانید بالش مخصوص بارداری تهیه کرده یا از همان بالش‌های اضافی منزل استفاده کنید. گذاشتن بالش زیر شکم از چرخش مادر روی شکم جلوگیری کرده و به پهلو خوابیدن کمک می کند.
  • برای تنگی نفس: یک بالش زیر پهلو قرار دهید تا قفسه سینه بالاتر قرار گیرد.
  • برای سوزش سردل: با کمک یک بالش اضافه سر خود را نسبت به بدن بالاتر بگذارید. این روش باعث عدم جریان اسید معده درون مری می شود.

اگر هنگام خواب ناخودآگاه روی شکم یا پشت می خوابید، نگران نباشید. به جای اینکه هر چند دقیقه بیدار شده و به حالت پهلو بخوابید، اجازه دهید بدنتان در موقعیتی که راحت تر است قرار گیرد. شما در حال حاضر بسیار به خواب آرام نیاز دارید زیرا پس از تولد نوزادتان زمان کافی برای خواب نداشته و باید به فکر تغذیه شبانه نوزاد خود باشید.

هر آنچه که باید بدانید