×
خاصیت شفابخش پنج ماده‌ی غذایی در قدرت باروری

آیا با همسرتان درباره‌ی بارداری و داشتن بچه صحبت می‌کنید؟ برای باردار شدن در آینده‌ای نزدیک، باید رژیم غذایی خود را بهبود بخشیده و روش زندگی خود را تغییر دهید.

دکتر وید پلانسکی، استاد مدرسه‌ی تغذیه‌ی دانشگاه مک‌گیل کانادا و نویسنده‌ی کتاب "تغذیه‌ی سالم و بارداری" اعتقاد دارد پنج ماده‌ی غذایی زیر به راحتی بدن را برای باردار شدن آماده می‌کند.

۱. اسیدفولیک

دکتر پلانسکی گفت: اگر تصمیم دارید سال بعد باردار شوید، باید در رژیم غذایی‌تان اسیدفولیک فراوان وجود داشته باشد.

برای تأمین اسیدفولیک رژیم غذایی‌تان میتوانید از مکمل‌ یا مواد غذایی حاوی این ماده‌ی مغذی مانند سبزیجات، غلات سبوس‌دار، غلات غنی‌شده و مرکبات استفاده کنید. بدن‌تان باید پیش از بارداری، روزانه 400 تا 600 میلی‌گرم و در دوران بارداری 800 میلی‌گرم اسیدفولیک دریافت کند تا سلامت فرزندتان حفظ شود.

۲. پروتئین با کیفیت

نتایج پژوهش‌های محققان بریتانیایی بر روی زوج‌های نابارور مشخص کرد داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین و خالی از کربوهیدرات، احتمال بارداری زنان را افزایش می‌دهد. با داشتن رژیم غذاییِ حاویِ 25 درصد پروتئین بیشتر و ۴۰ درصد کربوهیدرات کمترِ، کیفیت تخمک‌ها و احتمال بارداری در روش لقاح آزمایشگاهی یا IVF در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات پیروی می‌کنند بسیار بالا می‌رود.

۳. اسیدهای چرب امگا‌ـ‌3

وقتی باردار هستید، اسیدهای چرب امگا‌ـ‌3 نقش مهمی در رشد مغز جنین ایفا می‌کنند. چربی‌های مورد نیاز بدن نقش بسیاری در حفظ عملکرد صحیح هورمون‌های بدن دارند که با مصرف اسیدهای چرب امگا‌ـ‌۳ قابل تأمین بوده و آمادگی بدن‌تان برای بارداری فراهم می‌شود. بدن روزانه به هزار تا دو هزار میلی‌گرم اسیدهای چرب امگاـ‌3 نیاز داشته که با خوردن دو قاشق غذاخوری گردو، 56 تا 83 گرم ماهی یا دو قاشق غذا خوری تخم‌شربتی فراهم می‌شود.

۴. لبنیات کم‌چرب

با مصرف روزانه‌ی لبنیات که سرشار از پروتئین و کلسیم هستند، بدن‌تان برای بارداری آماده می‌شود. نتایج پژوهش‌های محققان مدرسه‌ی تغذیه‌ی دانشگاه پاریس مشخص می‌کند قدرت باروری زنانی که روزانه دو لیوان شیر کم‌چرب می‌خورند دو برابر بیشتر از زنانی است که دو لیوان شیر پرچرب می‌خورند.

دکتر وید پلانسکی گفت: "نوشیدن شیر و مصرف کردن سایر محصولات لبنی کم‌چرب که حاوی مواد مغذی ضروری هستند نقش فراوانی در حفظ آمادگی بدن برای باردار شدن ایفا می‌کنند. "

۵. میوه و سبزیجات

افزودن میوه و سبزیجات به ژیم غذایی‌تان می‌تواند بدن‌تان را برای باردار شدن آماده کند. مصرف روزانه‌ی میوه و سبزیجات که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خطر بروز التهاب را کاهش می‌دهند بسیار پراهمیت است. باید میوه و سبزیجات را جایگزین هله‌هوله‌های سرشار از شکر، نمک و چربی‌های اشباع‌شده کنید.

هر آنچه که باید بدانید