هفته بیست و پنجم بارداری

جنین

 قد فرزند شما حدود 35 سانتی‌متر شده و وزنش تقریباً 680 گرم است، اما کم كم بافت چربی بدنش بیشتر شده و ظاهر باریكش تغییر می‌کند، پوست نسبتاً چروك او صاف می‌شود و شبیه به یك نوزاد كامل می‌شود.

رنگ پوست جنین شما متمایل به قرمز شده است، ولی این به این معنا نیست که دمای بدن او بالا رفته، (در حقیقت مایع آمنیوتیک دمای اطراف جنین را کنترل می‌کند) بلکه به این علت است که رگ‌های کوچک پوست کودک که مویرگ نامیده می‌شوند پر از خون می‌شوند.

بعد از این هفته این رگ‌ها به درون ریه‌های جنین‌تان گسترش یافته و آن‌ها را یک گام به رشد کامل نزدیک می‌کند. در این هفته هنوز ریه‌ها به تکامل نرسیده‌اند و توانایی فرستادن اکسیژن به سیستم گردش خون را ندارند ولی ریه‌ها با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و تکامل هستند.

فقط ریه‌ها نیستند که در تنفس نقش دارند، بلکه سوراخ‌های بینی نیز نقش مهمی دارند، سوراخ‌های بینی جنین شما در این هفته باز می‌شوند و تمرین تنفس آغاز می‌گردد، البته در این هفته هنوز هوایی در اطراف جنین‌تان وجود ندارد و او مایع آمنیوتیک را تنفس می‌کند. این تمرین موجب می‌شود که جنین شما نفس کشیدن را بیاموزد تا بعد از تولد این توانایی را داشته باشد.

در این هفته اگر از نزدیک می‌توانستیم او را ببینیم متوجه حالت و رنگ موهایش می‌شدیم اما باید دانست که این ویژگی‌ها ممکن است بعد از تولد تغییر کنند.

فعالیت جنین شما روز به روز بیشتر می‌شود، هنوز در این هفته در رحم به حد کافی جا برای حرکاتش وجود دارد، او در این مرحله کمی بازی می‌کند و بعد از مدتی برای رفع خستگی‌اش چرت می‌زند، به همین دلیل شما زمان‌هایی متوجه می‌شوید که دیگر تکان نمی‌خورد.‌ او به راحتی می‌تواند دست‌های کوچکش را مشت کند و انتخاب می‌کند با کدام دستش فعالیت بیشتری انجام دهد و از این هفته به بعد چپ دست یا راست دست بودن فرزند شما مشخص می‌شود.

در این هفته، جنین کاملاً صدای شما از دیگر صداها تشخیص می‌دهد و به صدای شما عکس‌العمل نشان می‌دهد. هم‌چنان به صحبت کردن و خواندن قصه و لالایی ادامه دهید و حتی برایش آواز بخوانید. این کار را جزو کارهای مهم روزانه‌تان بگنجانید.

بدن مادر

سایز رحم شما هنوز به اندازه‌ی یک توپ فوتبال است و شما ممکن است با نگاه کردن به شکم خود لذت ببرید. هورمون‌های بارداری بر روی موهای شما نیز تأثیر خواهد گذاشت و سرعت رشد آن‌ها را بیشتر خواهد کرد. ممکن است در این مرحله شاهد رشد موهای زائد در بدن خود باشید که جای نگرانی نداشته و معمولاٌ این موها بعد از تولد فرزندتان از بین می‌روند.
شما ممكن است به دلایل متعددی از جمله بالارفتن وزن و تغییر مرکز ثقل بدن به سمت جلو دیگر نتوانید مثل گذشته راه بروید و حفظ تعادل برایتان دشوار باشد. بهتر است اگر روند وزن‌گیری شما سرعت یافته علاوه بر پرهیز غذایی، فعالیت مناسبی مثل پیاده‌روی روزانه (البته با مشورت پزشک یا مامای خود) داشته باشید، در حالی که از پریدن و تند راه رفتن اجتناب میکنید.
در این هفته شاید خواب آسوده و راحتی نسبت به قبل تجربه کنید و حتی ممکن است خواب و رؤیاهایی که می‌بینید شفاف‌تر و دقیق‌تر باشند.

فعالیت‌ها

اگر هنوز آزمایش غربال‌گری گلوکز (GCT) را انجام نداده‌اید، در اولین فرصت ممکن پس از ویزیت شما توسط پزشک اقدام به انجام این آزمایش کنید. این آزمایش باید در هفته‌های 24 تا 28 انجام شود و جهت تشخیص دیابت در بارداری است.

در صورت صلاح‌دید پزشک یا مامای شما ممکن است هم‌زمان با آزمایش بالا، آهن خون شما نیز چک شود تا وضعیت کم‌خونی شما بررسی گردد.

نگران نباشید

اگر درآزمایشات این هفته‌ مختصری کم خون بودید نگران نباشید، زیرا در طول حاملگی حجم خون افزایش می‌یابد. در حالی که ممكن است تعداد گلبول‌های قرمز خون شما به اندازه‌ی كافی افزایش نیافته باشد. این عارضه را «كم خونی فیزیولوژیك» می‌نامند كه در سه‌ماهه‌ی دوم و سوم حاملگی معمول و طبیعی است و شما باید با مصرف مکمل‌های آهن این کمبود ایجاد شده را جبران کنید.

با بزرگ شدن کودک شما فضای خالی درون رحم کاهش یافته و به سایر ارگان‌های بدنتان فشار وارد می کند و در نتیجه ریه‌ها فضای کافی برای باز شدن ندارند و ممکن است شما احساس تنگی نفس کنید، نگران نباشید! اگر چه ممکن است به سختی نفس بکشید اما وجود پروژسترون بالا (یکی از هورمون‌های بارداری) به شما کمک می‌کند تا بتوانید نفس‌های عمیق بکشید و هوا و اکسیژن بیشتری به بدنتان برسد.

نبایدها

اگر تمایل دارید به ورزش ادامه دهید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است شرایط خاصی داشته باشید که پزشک‌تان آگاه باشد و توصیه‌های لازم را به شما گوشزد کند و یا حتی شما را از ورزش منع کند.

اگر هنگام ورزش احساس درد، خستگی و سرگیجه كردید یا زمانی كه نفس كم آوردید بلافاصله ورزش را متوقف كنید. برای مدت طولانی به پشت دراز نكشید و از انجام حركت‌های ورزشی كه ممكن است تعادل شما را به هم بزند خودداری كنید.

بایدها

در این هفته بهتر است راجع به نوع زایمان با ماما یا پزشک خود صحبت کنید و هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرید و اگر قرار بر زایمان طبیعی است، حتماً آموزش‌های لازم برای وضعیت خود هنگام زایمان و تکنیک‌های کاهش درد را بیاموزید.

اگر دست‌ها و صورت شما به صورت بیش از حد و غیرطبیعی متورم شده، حتماً پزشک خود را مطلع یا به مطب او مراجعه کنید.

فراموش نکنید که شما باید در دوران بارداری بیشتر به سلامتی خود اهمیت دهید، زیرا شما مسئول حفظ سلامتی کودک خود در حال و آینده هستید. پس اگر می‌خواهید به بهترین نحو از جنین خود مراقبت کنید، اول باید به فکر تندرستی خود باشید.

توصیه‌هایی که شما مادر مهربان باید رعایت کنید:

  • کفش‌های طبی مناسب استفاده کنید تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات حین راه رفتن کم شود و مشکلات ناشی از اضافه وزنتان به ستون فقرات آسیبی نزند؛
  • در هنگام انجام کار منزل بهتر است اشیای سنگین را از زمین بلند نکنید؛
  • همیشه یک بالش کوچک در ماشین داشته باشید تا هنگام نشستن طولانی در پشت کمر خود گذاشته و صاف بنشینید و ستون فقرات خود را حمایت کنید؛
  • ماساژ در دوران بارداری بهترین راه برای شل کردن ماهیچه‌هایی است که تحت فشار و کار زیادی قرار دارند، اگر احساس انقباض در بدنتان می‌کنید این توصیه را انجام دهید، ولی بر روی تخت‌های مخصوص خانم باردار انجام شود که فشاری به جنین‌تان وارد نشود.

پیشنهادها

دیگر وقت آن رسیده که نامی خوب برای دلبندتان انتخاب کنید. در این امر می‌توانید از والدین خود و همسرتان کمک بگیرید. بهتر است بیشتر با همسرتان وقت بگذرانید تا ایشان نیز حس شیرین پدر شدن را بیشتر تجربه کند. توصیه میکنیم با هم قدم‌زنان به پارک بروید، بازی بچه‌ها را تماشا کنید و از آینده‌ی فرزند خود صحبت کنید. این کار باعث می‌شود دلگرمی‌تان به زندگی بیشتر شود.