هفته بیست و ششم بارداری

جنین

وزن جنین شما حدود 900 گرم و قدش حدود 36 سانتی‌متر شده است. چربی بدن فرزند شما در این هفته به 2 تا 3  درصد رسیده است و هم‌چنان روند وزن‌گیری ادامه دارد. تغییرات در این هفته ممکن است خیلی کوچک و بی‌اهمیت جلوه کنند، اما این تغییرات جهت آمادگی فرزندتان برای به دنیا آمدن بسیار مهم هستند. اعصاب گوش فرزندتان در حال تكامل بوده كه باعث می‌شود نسبت به هفته‌ی گذشته به صداهای مختلف بهتر پاسخ داده و حتی به گفتگوی شما و همسرتان توجه کند.

کیسه‌های هوایی ریه‌ها که «آلوئول» نام دارند در پایان این هفته تکامل می‌یابند و ماده‌ای به نام «سورفاکتانت» ترشح می‌کنند که کشش سطحی بافت ریه‌ها را کاهش داده و از روی هم خوابیدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند و این مرحله مهمی جهت تکامل ریه‌های فرزندتان است تا پس از تولد دچار مشکلات تنفسی نشود.

در صورتی که به هر دلیل جنین‌تان در این هفته به دنیا بیاید با مراقبت‌های خاص شانس زنده ماندن او افزایش می‌یابد.

حرکات فرزندتان به علت رشد عصبی با هماهنگی بیشتری صورت می‌گیرد و ضربه‌های او هر روز قوی‌تر از قبل می‌شود و ضربه‌هایی که به شکم‌تان وارد می‌کند خصوصاً اگر با آرنج یا پای خود وارد کند ممکن است سبب درد شما شود.

در صورتی که فرزند شما پسر باشد در این هفته حرکت بیضه‌ها به سمت کیسه‌ی بیضه که در خارج از شکم قرار دارد در طی چند روز انجام می‌شود.

در این هفته رتینا (قسمتی از چشم‌ها که تصویر را متمرکز می‌کند) تکامل می‌یابد و به این معنی است که جنین‌تان می‌تواند ببیند. شبکیه‌ی چشم او در این هفته کامل شده و شروع به پلک زدن می‌کند، ولی محیط رحم تاریک بوده و چیزی نمی‌بیند، اما نسبت به نور عکس‌العمل دارد. مثلاً شما در خانه می‌توانید نوری به روی شکم‌تان بتابانید و ببینید که دلبندتان تکان می‌خورد. جالب است بدانید رنگ‌ عنبیه‌ی چشم‌های او به رنگ آبی یا خاکستری مایل به آبی است و تا چند ماه بعد از تولد رنگ ثابتی نخواهد داشت، پس انتظار نداشته باشید که رنگ چشم‌هایش مانند روز اول تولد باقی بماند.

الگوی خواب فرزندتان حالت خاصی پیدا کرده و امکان دارد شما متوجه ساعات خواب و بیداری او شوید و نوار مغز او حالا شبیه به نوزاد تازه به دنیا آمده است. او دیگر می‌تواند بمکد و عمل بلع را انجام دهد. هر روزی که شما فرزندتان را در رحم نگه دارید به رشد او کمک کرده و سلامت او را در آینده بیشتر تضمین می‌کند.

 

بدن مادر

در این هفته ارتفاع رحم تقریباً 6 سانتی‌متر بالاتر از ناف است. همان‌طور که برآمدگی شکم شما بیشتر می‌شود ممکن است کمی احساس گرما کنید و پوست شما خشک و دچار خارش شود که نشان‌دهنده‌ی تغییرات هورمونی می‌باشد، فقط کافی است لباس گشاد و نخی بپوشید، نوشیدنی‌های خنک میل کنید و در صورت نیاز پوست خود را مرطوب نگه‌دارید. به علت بزرگی شکم خواب شما ممکن است دچار اختلال شود، سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید، خوابیدن به پشت باعث اختلال در جریان خون رحمی می‌شود.

بهتر است جهت کاهش درد کمر و پشت در هنگام خواب یک بالش بین دو پای خود قرار دهید و هر زمان که احساس درد شدید یا كرختی (بی‌حسی) در هر یك از اعضای بدن خود داشتید سریعاً با پزشك خود در میان بگذارید.

در هفته‌های بیست و دوم تا بیست و چهارم فشارخون شما به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، در حالی که حجم خون شما نیز در طی بارداری افزایش یافته و تا 35 هفتگی به اوج خود می‌رسد.

فعالیت‌ها

این هفته زمان مناسبی است که از سطح آهن خون خود اطلاع پیدا کنید که این کار با یک آزمایش خون ساده قابل انجام‌ است، در این مورد حتماً با پزشک خود صحبت کنید، زیرا شاید اخیراً این آزمایش را برای شما درخواست داده و شما نیز انجام داده‌اید اما از آن بی‌خبر هستید.

سطح آهن خون شما از این نظر مهم است که کم‌خونی در زنان شایع است و می‌تواند خطرات زیادی (مثل خونریزی زیاد در زمان زایمان) برای مادران در هنگام زایمان داشته باشد، اما اگر این کم‌خونی زودتر تشخیص داده شود می‌توان به راحتی از این خطرات پیشگیری کرد.

نگران نباشید

ممکن است فرزند شما کمی احساس تنگی جا بکند، اما نگران نباشید زیرا هنوز به حد کافی جا برای رشد درون رحم شما دارد. تنگی به این معنی است که جنین شما نمی‌تواند مانند هفته‌های قبل به راحتی حرکات ژیمناستیک خود را انجام دهد.

 

از این هفته به بعد امکان دارد احساس درد ناگهانی به نام انقباضات براکستون، در شکم‌تان بکنید که نگران‌کننده نیست. زیرا انقباضات زایمانی نیستند، بلکه آن‌ها بدنتان را برای زایمان آماده می‌کنند. 

ویژگی‌های این درد این است که برای چند ثانیه و در بعضی‌ها در حد 2 دقیقه طول می‌کشد و رحم فشرده و سفت می‌شود. این درد نامنظم است، یعنی فواصل بین درد منظم نبوده و طول دوره‌ی انقباض هم،‌ زمان منظمی ندارد.

در بعضی از خانم‌های باردار این درد چند بار در روز و در برخی اصلاً حس نمی‌شود و معمولاً بعد از روابط جنسی و ورزش خانم‌ها این درد را بیشتر حس می‌کنند و این را بدانید که با پیشرفت بارداری این انقباضات شدیدتر و پرتکرار می‌شوند. در صوررتی که الگوی انقباض‌ها تغییر کرد (تعدادشان بیشتر از 4 بار در ساعت و نزدیک به هم و طولانی شد) حتماً خیلی سریع این موضوع را با پزشک یا مامای خود در میان بگذارید.

نبایدها

گاهی اوقات ممکن است هنگام تغییر وضعیت مثلاً از حالت نشسته به ایستاده دچار افت فشار شوید. پس نباید به طور ناگهانی وضعیت خود را تغییر دهید. مثلاً هنگامی که بر روی تخت دراز کشیده‌اید ابتدا به آرامی روی لبه تخت 2 تا 3 دقیقه بنشینید، سپس به حالت ایستاده بلند شوید. پس از این هفته ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، مفصل‌ها و رباط‌های شما سست شوند و احساس کمردرد کنید. بنابراین از فشار به کمر هنگام راه رفتن، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی و هم‌چنین خم شدن یا چیزی را بلند كردن بپرهیزید. در صورت لزوم از دوش آب گرم یا كمپرس سرد جهت التیام درد کمر استفاده کنید.

بایدها

فراموش نکنید كه مسمومیت بارداری (پره‌اکلامپسی) معمولاً در سه‌ماهه‌ی آخر بارداری اتفاق می‌افتد، پس تا می‌توانید اطلاعات خود را در مورد نشانه‌های این بیماری خطرناك بالا ببرید. شیوع این بیماری در بین خانم‌های باردار 3 تا 7 درصد است.

در این جا به چند نشانه که بیانگر این بیماری و بسیار جدی هستند اشاره می‌کنم:

  • ورم ناگهانی دست‌ها و صورت؛
  • افزایش وزن ناگهانی (به دلیل عدم دفع آب)؛
  • تاری دید، مشاهده‌ی لكه‌ها یا نقاط نورانی در مقابل چشم؛
  • سردردهای ناگهانی شدید یا مقاوم به درمان؛
  • احساس درد در ناحیه‌ی بالای شكم.

پزشك یا مامای شما در هر زمان که به این نشانه‌ها شک کند حتماً آزمایشی مبنی بر بررسی میزان پروتئین ادرار درخواست می‌کند. با این حال در صورت مشاهده‌ی هر یك از علایم فوق بلافاصله با وی تماس بگیرید. اگر چه پزشکان هنوز به علت این بیماری پی نبرده، ولی فراموش نکنید که تشخیص سریع این بیماری برای حفظ سلامت شما و كودك‌تان ضروری است.

همان‌طورکه قبلاً هم گفته‌ایم شما در طول دوره‌ی بارداری نیاز بیشتری به آب دارید، با وجود بیان این مطلب در هفته‌های گذشته، مجدداً برای یادآوری اهمیت این موضوع مطالبی را در مورد نوشیدن آب کافی خاطر نشان می‌کنیم، زیرا فرزندتان برای زنده ماندن در کیسه‌های رحم به آب نیاز دارد. جهت اشباع بدنتان روزانه هشت لیوان آب بنوشید. اما حواستان باشد اگر ورزش می‌کنید یا در آب و هوای گرم هستید و سنگین نفس می‌کشید به آب بیشتری نیاز دارید.

از جمله فواید نوشیدن آب جلوگیری از یبوست، سردرد، سرگیجه و افزایش احساس آرامش هنگام زایمان است.

برای پی بردن به کافی بودن آب بدنتان کافیست به رنگ ادرار خود دقت کنید، اگر آب کافی بنوشید رنگ ادرارتان روشن است و گرنه رنگش زرد پررنگ خواهد بود.

پیشنهادها

هنگام خرید لوازم سیسمونی بهتر است وسایلی که فقط چند ماه اول تولد استفاده می‌شود به صورت دست دوم خریداری کنید تا پول بیشتری جهت خرید لوازم ضروری پس‌انداز شود و یا حتی می‌توانید لوازمی از قبیل کالسکه را از دوستان یا بستگان که کودکی بزرگ‌تر از کودک شما دارند قرض بگیرید. آن‌ها را با شوینده‌های آنتی‌باکتریال تمیز کرده و مطمئن شوید که آن وسایل از استانداردهای لازم برخوردار باشند.