هفته بیست و هفتم بارداری

جنین

قد فرزندتان در این هفته حدود 37 سانتی‌متر و وزنش حدود 900 گرم می‌باشد و کم کم تمام رحم شما را پر خواهد کرد. هم‌چنان به ذخیره‌ی چربی ادامه می‌دهد، این چربی‌ها برای حفظ دمای بدن به جنین‌تان پس از تولد  کمک می‌کند. در این مرحله اندازه‌ی سر و بدن فرزندتان به تناسب خوب و مطلوبی رسیده است.

ریه‌ها و سیستم دفاعی بدن وی هم‌چنان به سرعت در حال تکامل هستند تا برای زندگی خارج از رحم آماده شوند.

فرزندتان در این هفته ممکن است شروع به مکیدن انگشت شست خود کند که این کار موجب تقویت عضلات گونه و فک او خواهد شد و تمرین بسیار خوبی برای شیر خوردن او بعد از تولد است.

ظاهرش از این هفته به بعد تغییر محسوسی نخواهد کرد، بلکه فقط اندازه‌ی اعضای بدنش بزرگ‌تر می‌شود. در واقع همان شکلی است که شما در زمان تولد خواهید دید، در حال حاضر کمی لاغر اندام است.

در حالت عادی امکان دارد حرکات ریتمیک شبیه قلقلک در داخل رحم خود احساس کنید و گمان کنید ضربان قلب فرزندتان است، اما این طور نیست و نشان‌دهنده‌ی این است که او در حال سکسکه کردن است،‌ هیچ جای نگرانی نیست و خود به خود رفع می‌شود.

تعداد لگد زدن فرزندتان هر هفته بیشتر می‌شود و شما چندین بار در روز این لگدها را احساس خواهید کرد. هم‌زمان با تکامل بیشتر مغز، جوانه‌های چشایی جنین‌تان کامل می‌شود. جوانه‌های چشایی در زمان نوزادی بسیار بیشتر از سال‌های بعدی زندگی است. نوزاد شما حتی بعد از تولد تفاوت بین شیر شما و مادر دیگر را متوجه می‌شود. اگر می‌خواهید حس چشایی فرزند خود را در این هفته امتحان کنید، دقت کنید زمانی که غذای تند میل می‌کنید، حدود 2 ساعت بعد جنین شما درون مایع اطراف خود (آمنیوتیک) طعم متفاوتی را حس می‌کند و به خاطر خود می‌سپارد که شما غذای متفاوتی خورده‌اید و امکان دارد در پاسخ به غذای تند شما دچار سکسکه نیز شود.

بدن مادر

همان‌طور که کودک شما بزرگ‌تر می‌شود شما نیز ممکن است مشکلات جدیدی را تجربه کنید و علاوه بر درد کمر و پشت، دچار گرفتگی عضلات ساق پا نیز شوید که دلایل این گرفتگی افزایش وزن در دوران بارداری و فشار آن بر روی پاها، فشار رحم بر روی رگ‌های خونی که خون را از پاها به قلب می‌برند و هم‌چنین فشار رحم به اعصابی که به سمت پاها می‌روند، می‌باشند که با پیشرفت حاملگی گرفتگی شدیدتر نیز می‌گردد. گرفتگی عضلات معمولاً شب اتفاق می‌افتد، اما امکان دارد در روز هم به سراغ شما بیاید.

رحم شما در این هفته 7 سانتی‌متر بالاتر از ناف است و به راحتی می‌توانید بین ناف و استخوان جناغ، رحم خود را لمس کنید. دراین هفته امکان دارد میزان کلسترول خون شما برای ساخت هورمون‌های بارداری که به ‌وسیله‌ی جفت تولید می‌شوند بالاتر برود. هورمونی که از ابتدای بارداری با شما و فرزندتان همراه بوده پروژسترون نام دارد و باعث کاهش انقباضات رحم و جلوگیری از زایمان زودرس و تکامل سینه‌ها می‌شود.

 از این هفته به بعد شما تغییرات زیادی را در خود حس می‌کنید، تقریباً هر هفته حدود 500 گرم افزایش وزن خواهید داشت که تقریباً معادل دریافت 300 کالری اضافی می‌باشد.

افزایش وزن بارداری ناشی از وزن فرزندتان، جفت و مایع آمنیوتیک، افزایش حجم خون، سینه و کمی چربی اضافه که در این مدت تولید شده، می‌باشد.

در این مرحله مایع اطراف (آمنیوتیک) کاهش می‌یابد و شما می‌توانید از روی شکم، زانو و آرنج دلبندتان را زمانی که تکان می‌خورد ببینید و حتی لمس کنید.

فعالیت‌ها

اگر برای نخستین بار است که مادر می‌شوید و اطلاعات کافی راجع به تغذیه با شیر مادر ندارید توصیه می‌شود از همین هفته در کلاس‌های مربوطه ثبت‌نام کنید و یا مطالعه‌ی خود را در این زمینه متمرکز کنید.

اگر در کلاس‌های آمادگی برای زایمان شرکت می‌کنید باید تا الآن تصمیم خود را برای نوع زایمان گرفته باشید و اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید و یا در این کلاس‌ها شرکت نمی‌کنید زودتر دست به کار شوید و اطلاعات خود را در مورد نوع زایمان افزایش دهید و از همسرتان بخواهید در این روند همراهی‌تان کند. بهتر است در مورد نوع زایمان خود تحقیق کنید که سزارین می‌خواهید یا طبیعی و اگر طبیعی را انتخاب می‌کنید، کدام روش (زایمان در آب یا غیره) را ترجیح می‌دهید و در نهایت با پزشک و مامای خود نیز در این زمینه مشورت کنید.

اگر شاغل هستید بهتر است مافوق خود را از همین حالا در جریان مرخصی زایمان بگذارید، شاید نیاز باشد جایگزینی برای شما استخدام کند.

نگران نباشید

در این دوره از بارداری، به علت تغییرات هورمونی ممکن است حالات روحی و روانی شما غیرمتعادل شود، به طور مثال ممکن است شما در یک لحظه بسیار خوشحال و در لحظه‌ی دیگر بسیار غمگین و عصبی باشید. در نتیجه‌ی این تغییرات روحیه و بدن شما زندگی‌تان نیز به شدت تغییر می‌کند. این علایم ممکن است هر مادری را دچار افسردگی کند. بهتر است سایر علایم را نیز بشناسید و اطلاعات خود را در زمینه‌ی افسردگی در دوارن بارداری افزایش داده و در صورتی که حس می کنید به افسردگی مبتلا شده‌اید سریعاً به یک مشاور مراجعه کنید.

 از دیگر مشکلاتی که ممکن است در اواخر سه‌ماهه‌ی دوم و سه‌ماهه‌ی سوم بارداری گریبان‌گیر شما شود، سوزش سر دل است. این مشکل به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر معده است. در نتیجه تخلیه‌ی معده کند شده و غذاها در معده جمع می‌شوند و فشار معده بالا رفته و دریچه‌ی تحتانی مری را شل می‌کند. ممکن است مقداری اسید معده وارد مری شود که این فرایند احساس سوزش در ناحیه‌ی مری را موجب می‌شود. این ناراحتی گاهی باعث می‌شود احساس کنید که قلب شما درد می‌کند که هیچ جای نگرانی وجود ندارد. افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم وعده‌ها و هم‌چنین دراز نکشیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا در کاهش سوزش سردل مؤثر خواهد بود.

ممکن است به علت انقباض مثانه دچار تکرر ادرار بشوید که پس از زایمان رفع خواهد شد. داشتن احساس سرگیجه و ضعف به علت انقباض بر روی عروق خونی است. این فشار مانع رسیدن اکسیژن کافی به مغز می‌شود. در این صورت حتماً بنشینید و نفس‌های عمیق بکشید. هیچ وقت فراموش نکنید که در مورد علایم خود با پزشک مشورت نمایید.

نبایدها

توجه داشته باشید هر اندازه هم که در دوران بارداری وزن اضافه کنید و چاق به نظر بیایید، نباید به هیچ عنوان در طی بارداری رژیم لاغری بگیرید، هر چه را که هوس می‌کنید بخورید اما در حجم کم باشد.

نباید قبل از مشورت با پزشک خود اقدام به استفاده از رنگ مو کنید. زیرا بسیاری از متخصصان استفاده از رنگ مو پس از سه‌ماهه‌ی اول بارداری را نیز منع می‌کنند. زیرا معتقدند هر چقدر هم مدت قرار داشتن رنگ روی پوست کوتاه باشد مواد شیمیایی آن می‌تواند از طریق پوست وارد خون شده و ایجاد مسمومیت کنند.

همان‌طور که جنین‌تان رشد می‌کند، رحم بالاتر رفته و به ریه‌ها فشار می‌آورد. بنابراین ممکن است که شما کمی احساس تنگی نفس داشته باشید. بنابراین از انجام کارهایی که به اکسیژن زیاد نیاز دارد مانند شنا و دویدن اجتناب نمایید، زیرا در این صورت اکسیژن مورد نیاز شما و فرزندتان به درستی تأمین نمی‌شود.

بایدها

برای این بخش از هفته اطلاعات نداریم

پیشنهادها

تحقیقات نشان داده که شنیدن موزیک آرام باعث آرامش شما، حرکات مفید و تپش قلب جنین‌تان می‌شود و گوش دادن مکرر به موزیک آرام باعث می‌شود او به شنیدن آن عادت کند و هر بار که آن موزیک را گوش می‌دهید آرامش بیشتری بگیرد و این بدان معنی است که فرزندتان دارای حافظه است و می‌تواند این صداها را بعدها به یاد بیاورد. به همین دلیل سعی کنید در دوران بارداری به موسیقی‌های آرامش‌بخش مشخصی گوش دهید و پس از تولد نوزادتان نیز برای آرام کردن او از این موسیقی‌ها می‌توانید استفاده کنید.

در این مرحله سعی کنید بیشتر استراحت کنید و در مورد افکاری که موجب نگرانی و استرس شما شده‌اند با همسرتان صحبت کنید و از او بخواهید که با شما هم فکری کند و یا حتی با مادرانی که تجربه‌ی داشتن یک بارداری موفق داشته‌اند در این زمینه صحبت کنید. همه‌ی این کارها موجب کاهش نگرانی و اضظراب شما خواهد شد. هم‌چنین می‌توانید در زمان‌هایی که دچار بی‌خوابی شده‌اید تمام حواس و تمرکزتان را معطوف به حرکات فرندتان کرده و او را در بهترین شکل و شرایط تصور کنید و از حرکات او و تصوراتتان لذت ببرید.

اگر شاغل هستید سعی کنید شرایط محیط کاری خود را تا جایی که برایتان مقدور است مناسب با شرایط فعلی خود فراهم آورید و از همکاران‌تان بخواهید تا در بعضی از امور کمک‌تان کنند. اگر به مدت طولانی در پشت میز می‌نشینید از چهارپایه‌ی کوچک یا زیرپایی استفاده کنید تا فشار وارده به کمر و لگن کاهش یابد و یا اگر به مدت طولاتی مجبور به ایستادن هستید حتماً سعی کنید در میان کارتان برای فرصت‌های کوتاهی هم که شده بنشینید و استراحت کنید یا از مافوق خود بخواهید تا انتهای بارداری محل کارتان را جابجا کند.

اگر خانه‌ی شما کوچک است و شما مجبورید وسایل فرزند جدید را با کودک بزرگ‌تر خود در یک اتاق قرار دهید حتماً از همین حالا با کودک بزرگ‌تر راجع به این مسئله صحبت کنید و حداقل نیمی از فضای اتاق را به کودک بزرگ‌ترتان اختصاص دهید.

می‌توانید از این هفته از شکم بندهای مناسب برای حمایت کمر و شکم خود استفاده کنید.

توصیه می‌کنم از همین حالا به فکر تنظیم خانواده پس از زایمان خود باشید. زیرا ممکن است شما و همسرتان در مورد تعداد کودکان خود به نظر مشترکی رسیده باشید و بخواهید از روشهای دائمی مانند بستن لوله خود و یا همسرتان استفاده کنید. در این صورت وقت کافی برای گرفتن یک تصمیم خوب را خواهید داشت و باید با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

تمام لوازم مورد نیاز در بیمارستان را تهیه کرده و در گوشه‌ای بگذارید، زیرا به هر دلیلی امکان دارد شما زودتر از موعد زایمان کنید. در این صورت لازم نیست استرس جمع کردن وسایل مورد نیاز را داشته باشید، می‌توانید از مادران دیگر برای تهیه‌ی لیست لوازم مورد نیاز کمک بگیرید.