هفته‌ی سی‌ام بارداری

جنین

در این هفته قد فرزند شما به حدود 40 سانتی‌متر می‌رسد و وزنش حدود 1300 گرم می‌شود. حجم مایع آمنیوتیکی که اطراف او را فراگرفته حدود 700 گرم است. اما همان‌طور که جنین‌تان بزرگ می‌شود فضای بیشتری در رحم به خود اختصاص می‌دهد و از حجم مایع آمنیوتیک کاسته می‌شود.

مجرای گوارش فرزندتان در این هفته تقریباً تکامل یافته است و به زودی آماده‌ برای تغذیه‌ی دهانی بعد از تولد می‌شود. درست است که ریه‌ها تکامل یافته‌اند، اما ریه‌های کوچک او هنوز به حد کافی رشد نکردهاند تا بتوانند در محیط خارج از رحم تنفس فرزندتان را حمایت کنند. مغز او کم کم شیارهای بیشتری پیدا می‌کند و شبیه مغز افراد بزرگسال می‌شود. این چین‌خوردگی‌ها هم‌چنان افزایش می‌یابند تا فضای بیشتری برای بافت مغز و رشد و تکامل آن فراهم آورند.

مغز استخوان جنین‌تان در این هفته شروع به تولید سلول‌های قرمز خون می‌کند تا برای تکامل و رشد بعد از تولد آماده شوند. تا قبل از این هفته طحال این وظیفه را به عهده داشته است. در این هفته کمی از سرعت رشد او کاسته میشود، اما سلول‌های خاکستری مغز او با سرعت بسیار زیادی به رشد خود ادامه می‌دهند تا اندازه‌ی سر و جمجمه‌ی او افزایش یابد. 

جنین شما در این هفته به راحتی چشمانش را باز و بسته می‌کند و توانایی تمایز بین تاریکی و روشنایی را دارد و حتی می‌تواند جهت نوری که به شکم شما می‌تابد را دنبال کند.

زمانی که جنین شما متولد می‌شود در اکثر ساعات شبانه‌روز چشم‌هایش بسته است و زمانی که چشمانش را باز می‌کند توانایی واکنش به تغییرات نور را دارد، اما دقت بینایی او فقط 1/20 می‌باشد و این بدان معناست که فقط اشیا را از فاصله‌ی چند سانتی‌متری قادر است دقیق ببیند. این در حالی است که قدرت بینایی طبیعی برای شما و افراد بزرگسال سالم 20/20 می‌باشد.

در این هفته ناخن‌های جنین شما رشد کرده و ممکن است در بعضی مواقع به قدری رشد کنند که پس از تولد نیاز باشد کوتاه شوند.

بدن مادر

در این هفته رحم شما حدوداً 10 سانتی‌متر بالاتر از ناف قابل لمس است. وزنتان بالا رفته و ظاهر شما بسیار تغییر کرده است. این هفته‌های آخر صورت پف کرده‌ای خواهید داشت، پوست شکم‌تان به قدری کشیده می‌شود که فکر می‌کنید دیگر جایی برای بزرگتر شدن ندارد، اما هم‌چنان جنین بزرگ‌تر می‌شود و جا به حد کافی دارد. به طور کلی ظاهر بدن‌تان نامتناسب جلوه می‌کند، اما جای نگرانی نیست، زیرا پس از زایمان با عمل کردن به توصیه‌ها پس از مدتی به وزن قبلی خود بازمی‌گردید.
در این هفته‌های پایانی خلق و خوی شما به قدری تغییر می‌کند که طاقت هیچ ناراحتی‌ای را ندارید و با کوچک‌ترین مورد بی‌اهمیتی سریعاً غصه‌دار می‌شوید به خاطر داشته باشید که این تغییرات تقریباً در 10 درصد زنان باردار اتفاق می‌افتد، اما اگر شما احساس افسردگی کردید و استرس بیش از حد داشتید باید پزشک خود را در جریان بگذارید.
 شما باید رابطه‌ی زناشویی خود با همسرتان را زنده نگه دارید و ادامه دهید، مگر اینکه پزشک‌تان شما را از این کار به خاطر شرایطی که دارید منع کند. بسیاری از زوجین به طور موقتی رابطه‌ی خود را کم می‌کنند، اما این مشکل غیر قابل حلی نیست. فقط کافی است اطلاعات خود را در مورد رابطه‌ی جنسی در بارداری بالا ببرید و به آن‌ها نیز عمل کنید.
 

فعالیت‌ها

دیگر وقت آن رسیده که وسایل فرزند خود را آماده کنید، می‌توانید این کار را به همسر خود بسپارید. زیرا سر هم کردن قسمت‌های مختلف گهواره و کالسکه و تخت‌خواب نوزادتان برای شما ممکن است دشوار باشد.

سعی کنید هر روز برنامه‌ای برای گوش دادن به موسیقی آرام داشته باشید. این کار باعث آرامش شما و فرزندتان می‌شود.

اگر شاغل هستید و امکان دارد کار تمام وقت خود را به پاره وقت تغییر دهید و در محل کار جایی برای استراحت داشته باشید.

هر روز بعد از نهار20 دقیقه برای استراحت در نظر بگیرید، به پهلو دراز بکشید تکیه‌گاهی برای زیر شکم‌تان درست کرده و سعی کنید حداقل در هر ساعت برای دقایقی پاهایتان را بالا بگیرید و اگر فرصتش را دارید بخوابید.

                                                
بهتر است وسایل ضروری‌ای که در بیمارستان به آن‌ها نیاز دارید را آماده بگذارید. البته برخی از بیمارستان‌ها وسایل ضروری را در اختیار شما می‌گذارند. قبل از زایمان اطلاعاتی در این مورد کسب کنید. تقریباً 10 هفته‌ تا زایمان فرصت دارید، بهتر است در این زمان به انواع مختلف موارد کاهش درد که در محل زایمان در اختیارتان است فکر کنید. برای این کار شما باید هم با پزشک یا مامای خود صحبت کنید و هم خودتان تحقیقات لازم در مورد انواع تکنیک‌های کاهش درد را داشته باشید تا با اطلاعات کامل یکی از موارد را انتخاب کنید.

 

 

نگران نباشید

در اواخر بارداری معمولاً تنش روحی و اضطراب شما بیشتر می‌شود و امکان دارد شما برای آرامش خودتان تمایل به خوردن داشته باشید و بی‌دلیل به سمت یخچال بروید و خوراکی بردارید و از طرفی وقتی به اضافه‌وزن بیش از اندازه‌ی خود فکر می‌کنید دوباره دچار استرس شده و باز برای آرامش به خوردن رو بیاورید و همین‌طور این چرخه‌ی معیوب ادامه پیدا کند. یک راهکار که می‌تواند از تمایل شما به خوردن در هنگام تنش روحی بکاهد این است که هر چیزی که می‌خورید به همراه زمان خوردن یادداشت کنید و احساس خود پس از خوردن آن خوراکی را بنویسید و به این صورت دلایلی که شما را تحریک به خوردن می‌کنند پیدا می‌کنید و می‌توانید با توجه به دلایل راهکارهایی به جای خوردن برای خود پیدا کنید. برای مثال اگر احساس تنهایی بیشترین دلیل خوردن شماست می‌توانید قرارهای متعدد با دوستانی که مدت‌هاست قراری با آن‌ها نگذاشتید بگذارید و یا لیستی از کارهایی را در بیاورید که می‌توانید با توجه به شرایط خود انجام دهید.

نبایدها

در این هفته‌های آخر بارداری که فرزندتان سریعاً وزن می‌گیرد شما نیز باید به تغذیه‌ی خود اهمیت دهید اما در حد اعتدال غذا بخورید، توجه داشته باشید که نباید به هیچ عنوان برای جلوگیری از افزایش وزن خودتان از غذا خوردن اجتناب کنید. زیرا اگر شما غذا نخورید بدنتان ماده‌ای به نام اجسام کتونی آزاد می‌کند که به شدت برای جنین‌تان ضرر دارد.

بایدها

با رشد فرزندتان فشار به دیافراگم بیشتر می‌شود ممکن است احساس تنگی نفس کنید، برای بهبود تنگی نفس باید یک بالش زیر کتف بگذارید و به صورت وضعیت نیمه‌نشسته بخوابید.

با کشیده شدن پوست شکم ممکن است احساس خارش کنید. از همسرتان بخواهید شب‌ها قبل از خواب با مرطوب‌کننده شکم شما را ماساژ دهد.

شما از این هفته به بعد باید بیشتر به علایم خطر در بارداری توجه کنید و به محض مشاهده سریعاً خود را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید. این علایم شامل این موارد است: 

  • انقباضات منظم رحمی (4 بار یا بیشتر در ساعت) این انقباضات ممکن است بدون درد باشند؛
  • دردهای شکمی همانند دردهای دوران قاعدگی؛
  • احساس فشار در داخل لگن تناسلی معده یا درد در ناحیه‌ی روده‌ها؛
  • پارگی کیسه‌ی آب (دفع مایع از مهبل)؛
  • احساس ناخوشاند جسمی؛
  • دیدن لکه‌ی خون در لباس خود که بسیار خطرناک است و امکان دارد نشانی از جفت سرراهی یا پارگی جفت یا زایمان زودرس باشد.

 

 

پیشنهادها

هر روز شکم خود را نوازش کنید و با نوزادتان صحبت کنید. حتی برایش آواز بخوانید، مطمئن باشید که او تمامی این‌ها را درک می‌کند. هر سؤالی که برایتان پیش می‌آید یادداشت کنید و در هر ویزیت از پزشک یا مامای خود بپرسید و اصلاً خجالت نکشید زیرا وظیفه‌ی او رفع مسائل و مشکلات شماست. اگر بافتنی و یا خیاطی بلد هستید پیشنهاد می‌کنیم برای لذت خودتان هم که شده یک لباس برای نوزادتان ببافید و یا بدوزید. برنامه‌هایی برای قبل از زایمان خود داشته باشید. کوتاه کردن موها باعث می‌شود راحت‌تر حالت بگیرند و برای شستشوی آن‌ها وقت زیادی صرف نکنید.

آیا شما اطلاعاتی راجع به بانک بند ناف دارید؟

خون بند ناف موجود در بند ناف جنینی و جفت پس از تولد باقی می‌ماند که حاوی سلول‌های بنیادی بوده و می‌توان برای درمان برخی بیماری‌های خونی و اختلالات سیستم ایمنی از آن استفاده کرد. تحقیقات در رابطه با موارد بیشتری که می‌تواند با این روش درمان شوند بسیار امیدوارکننده است.

جمع‌آوری نمونه‌ی خون روشی کاملاً ایمن و بدون درد و بلافاصله پس از تولد فرندتان است و شما می‌توانید این نمونه‌ی خون را به بانک بند ناف عمومی اهدا کنید تا در صورت نیاز هر کودکی بتوانند از آن استفاده کنند و یا می‌توانید در بانک‌های بند ناف شخصی برای سال‌ها نگهداری کنید و فقط برای خانواده‌ی خودتان استفاده کنید.

شما می‌توانید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید و شرایط برداشت نمونه در روز زایمان را فراهم کنید.