حقایق سالخوردگی و سلامت

امروزه بسیاری از افراد به راحتی تا سنین 60 سالگی و بیشتر از آن زندگی می کنند. عمر طولانی تر نه تنها یک فرصت مهم برای فرد و خانواده اش است، بلکه یک مزیت برای جامعه نیز محسوب می شود. سال های پیری را می توان صرف انجام فعالیت های جدید مانند ادامه تحصیل و یا پرداختن به آرزوهای فراموش شده، و انجام اقدامات ارزشمند برای خانواده و جامعه کرد. اما این فرصت ها تا حد زیادی به یک مسأله بستگی دارد: سطح سلامتی فرد!
تعداد افراد مسن تر از 60 سال از 900 میلیون نفر در سال 2015، به 2 میلیارد نفر در سال 2050 خواهد رسید ( از 12% به 22% جمعیت عمومی جهان افزایش می یابد). علاوه براین روند پیری جمعیت نسبت به قبل سرعت گرفته و جمعیت اکثر کشورها به سمت پیری پیش می رود. سالمندی در ذهن بیشتر افراد، با ابتلا به بیماری های مختلف و ناتوانی در انجام کارهای روزانه همراه است، اما آنچه که باید دانست این است که سلامت در سالمندی مسأله تصادفی نیست. اگرچه برخی تغییرات در سلامت سالمندان با ژنتیک آنها در ارتباط است اما بیشتر این مسایل ناشی از شرایط جسمی و محیط اجتماعی آنهاست. این فاکتورها از دوران کودکی تأثیر خود را بر فرد آغاز می کنند. این بدین معناست که یک سالمند با پیش زمینه بد کودکی، با احتمال بیشتری در پیری دچار مشکلات مرتبط با سلامت شود و با احتمال کمتری به خدمات کافی سلامت دسترسی خواهد داشت. به همین دلیل، سالمندان در کشورهایی با درآمد کم به نسبت سالمندان کشورهای پردرآمد بیشتر به بیماری مبتلا می شوند. بدون در نظر گرفتن محل زندگی، بیشترین عامل مرگ و میر سالمندان بیماری های قلبی و ریوی هستند. مهمترین عوامل ناتوان کننده سالمندان (به خصوص در کشورهای کم درآمد)، اختلال در بینایی و شنوایی، درد پشت و گردن، اختلالات ناشی از افسردگی، از دست دادن حافظه و دیابت هستند.


اما خبر خوب اینجاست که بسیاری از بیماری هایی که با سنین بالا و پیری مرتبط هستند، با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی قابل پیشگیری هستند. این مسأله حتی در مورد بیماری هایی مانند دیابت که نقش ژنتیک در آنها بسیار پررنگ است نیز صادق است. بیماری هایی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا، نقرس، و بسیاری دیگر از بیماری هایی که باعث بروز ناتوانی و بیشترین میزان مرگ و میر در دوران سالمندی می شوند، را می توان با انجام آزمایشات ساده چکاپ روتین کنترل کرد. بنابراین، جای تعجب نیست که سالمندانی که سبک زندگی سالم را در پیش گرفته و به صورت منظم وضعیت سلامت خود را مورد بررسی قرار می دهند، کیفیت زندگی بالاتری را نسبت به سایر همسالان خود تجربه می کنند. این مستلزم پیگیری منظم سلامت است و بدین ترتیب می توان تغییرات بدن را خیلی زود متوجه شد.
انجام منظم آزمایشات برای ارزیابی سلامت بدن، حتی در سنین جوانی نیز این اطمینان را در شما ایجاد خواهد کرد که دوران پیری تندرست باشید و زندگی با کیفیتی در پیش داشته باشید. این نشان دهنده اهمیت ارزیابی های منظم دوره ای است و می توان حتی مدتها بعد از انجام آزمایشات از تندرستی خود لذت برد. بنابراین انجام آزمایشات منظم، برای سالمندان و تمامی کسانی که چنین دوره ای را پیش رو دارند توصیه می شود. برای انجام آزمایشات روتین دوره ای می توانید به مرکز مام مراجعه کرده و از خدمات آزمایشگاه های این مرکز استفاده کنید.

نویسنده و مترجم : فرزانه رامی

منابع : who