ریزمغذی ها، سلامتی و چگونگی ارزیابی آن

ویتامین ها و مواد معدنی که تحت عنوان ریزمغذی ها شناخته می شوند، از جمله عناصری ضروری برای بدن بوده و برای عملکردهای مختلف بدن مورد نیاز هستند. نقش ریزمغذی ها در بدن انسان برای حفظ سلامتی و تعادل اندام های مختلف ثابت شده است. برخی از این ترکیبات توسط بدن ساخته می شوند و در افراد سالم نیازی به مصرف مکمل های تغذیه ای برای تأمین آنها نیست (مانند ویتامین K)، اما در مورد برخی دیگر از از ریزمغذی ها ، نیاز بدن باید به طور کامل توسط منابع تغذیه ای تأمین شود. بنابراین عدم مصرف مقادیر مناسب این مواد می تواند منجر به نقایص تغذیه ای شود. یک رژیم غذایی متعادل و متنوع معمولا میزان نیاز روزانه بدن به ریزمغذی ها را تأمین می کند، اما علل متفاوتی مانند سوء جذب (مثلا در بیماری سلیاک یا کرون)، رژیم های غذایی فاقد گوشت یا فاقد گیاه، افراط در مصرف الکل و حالت های خاصی مانند بارداری، ممکن است منجر به کمبود ریزمغذی ها یا ویتامین ها در بدن شوند.

علائم رایج کمبود ریزمغذی ها یا ویتامین ها و مواد معدنی در بدن

نقش ریزمغذی ها در بدن انسان بسیار کلیدی است و در صورت کمبود عوارض جبران ناپذیری بر سلامت افراد خواهند داشت. دلیل اهمیت ریزمغذی ها به دلیل قرار گرفتن آنها در بخش های مختلف بدن، ساختار آنزیم ها و ... می باشد.
1.   کمبود آهن: احساس ضعف، خستگی، گیجی، تنگی نفس، تپش قلب و یا سردرد.
کمبود آهن ممکن است نتیجه از دست دادن خون و یا افزایش نیاز بدن به آهن به طور مثال در بارداری باشد. رژیم های غذایی گیاهخواری هم می توانند خطر کمبود ریزمغذی ها از جمله آهن را افزایش دهند.
2.    کمبود ویتامین D: احساس خستگی، دردهای عضلانی، عصبانیت یا افسردگی، دردهای استخوانی و به راحتی بیمار شدن.
منبع اصلی ویتامین D، نور خورشید است اما در غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی، جگر، و لبنیات هم یافت می شود.
3.    کمبود فولات: احساس ضعف، خستگی، تنگی نفس، تپش قلب، سردرد، بدخلقی و زودرنجی، دشواری در تمرکز.
توجه کنید که فولات در بدن ذخیره نمی شود و بنابراین سطح آن در بدن به سرعت کاهش می یابد.
4.    کمبود ویتامین B12: احساس خستگی، افسردگی و ضعف شدید، سوزن سوزن شدن، زخم دهان و تورم دهان، تاری دید، دشواری در به یاد آوردن مطالب.
علت عمده کمبود ویتامین B12 فقدان ژنتیکی فاکتور جذب روده ای آن است. برخی داروها نیز ممکن است با جذب این ویتامین تداخل داشته باشند. رژیم های گیاهخواری نیز باعث کاهش سطح این ترکیبات در بدن می شوند.

در صورتی که هر یک از علائم فوق در شما وجود دارد، ممکن است که مستعد کمبود در ریزمغذی ها باشید. در چنین مواردی، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با انجام یک آزمایش خون ساده، از میزان این ترکیبات در بدن خود آگاه شوید. با انجام آزمایش خون، شما متوجه خواهید شد که میزان کدام ریزمغذی ها در بدن شما کمتر از نیاز بدن است، و با مصرف مکمل های غذایی این نیاز را جبران کنید تا از بروز علائم ناشی از کمبود ریزمغذی ها جلوگیری بعمل آید. برای انجام آزمایشات ارزیابی سطح ریزمغذی ها در خون می توانید به آزمایشگاه های مرکز مام مراجعه کرده و از خدمات آزمایشگاه های این مرکز بهره مند شوید. این خدمات در قالب پکیج سلامت شش ماهه زنان و پکیج سلامت شش ماهه مردان قابل درخواست است و می توانید علاوه بر ریزمغذی ها، از وضعیت سایر فاکتورهای سلامتی خود نیز مطلع شوید.

نویسنده و مترجم : فرزانه رامی

منابع : thriva.co