تأثیر سبک زندگی بر سلامت و ضرورت انجام آزمایشات دوره ای

داشتن سبک زندگی سالم برای همه مهم است. وقتی در مسیر حفظ سلامت خود گام برمی داریم، احساس بهتری نیز خواهیم داشت - تناسب اندام، اعتماد به نفس و آرامش بیشتر و توانایی بیشتر در مدیریت مسائل مختلف. در دهه های اخیر سبک زندگی به عنوان یک عامل مهم سلامت، بیشتر مورد توجه محققان قرار گرفته است.در واقع "سبک زندگی" مجموعه ای از ویژگی های ساکنان یک منطقه در زمان و مکان خاص است و شامل رفتارها و عملکردهای روزمره افراد در شغل، فعالیت ها، سرگرمی و رژیم غذایی آنها می شود. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، 60٪ از عوامل مرتبط با سلامت فردی و کیفیت زندگی با سبک زندگی ارتباط دارد. میلیون ها نفر در جهان از یک سبک زندگی ناسالم پیروی می کنند و در نتیجه با بیماری، ناتوانی و حتی مرگ روبرو می شوند. مشکلاتی مانند بیماری های متابولیک، مشکلات مفصلی و اسکلتی، بیماری های قلبی-عروقی، فشار خون بالا، اضافه وزن، خشونت و غیره می تواند ناشی از یک سبک زندگی ناسالم باشد. از طرفی دیگر، ظهور فناوری های جدید در IT مانند اینترنت و شبکه های ارتباطی مجازی، دنیای ما را به سمت چالشی بزرگ یعنی استفاده بیش از حد از فناوری سوق می دهد که سلامت جسمی و روانی افراد را تهدید می کند.

زندگی سالم

"زندگی سالم" به معنای حفظ یک سبک زندگی سالم و کسب عاداتی است که سلامت شما را بهبود می بخشند. تغییر عادت های قدیمی ممکن است دشوار باشد اما می توانید مرحله به مرحله، در مسیر سالم تر شدن خود قدم بردارید. اولین و مهم ترین قدم در این مسیر، شناسایی عادات غلط و جایگزینی آنها با عادت های مثبت و جدید است. از جمله عادات مثبت و مؤثر بر سلامت میتوان به خوردن غذاهای سالم و داشتن وعده های غذایی متعادل، خوب خوابیدن و کنترل استرس، کاهش و حتی ترک مصرف سیگار و دخانیات، انجام فعالیت های ورزشی، تعامل با دیگران، آگاهی از خطرات سلامتی و درمان آن ها، همکاری با پزشک برای کنترل این موارد و سپس انجام اقدامات لازم در این زمینه، مسئولیت پذیری در قبال سلامت کلی خود مانند انجام معاینات منظم برای چشم و دندان و ... اشاره نمود.
امروزه بیماری های مزمن یک مشکل عمده در بحث سلامت عمومی در سراسر جهان است و داشتن سبک زندگی بی تحرک و رژیم های غذایی پر کالری می تواند یکی از دلایل ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن باشد. عدم ورزش منظم خطر ابتلای شما را به چاقی، کلسترول بالا، سکته، دیابت نوع 2، سرطان های خاصی از جمله سرطان روده بزرگ، پستان و رحم، پوکی استخوان، افسردگی و اضطراب و ... را افزایش داده و شانس شما را برای داشتن زندگی سالم و طولانی کاهش می دهد.

دستاوردهای داشتن زندگی سالم

  • از نظر ذهنی احساس بهتری خواهید داشت - ورزش منظم می تواند روحیه شما را بالا ببرد و به شما کمک میکند تا احساس بهتری داشته باشید.
  • مشکلات سلامت کمتری را تجربه خواهید کرد - داشتن یک سبک زندگی سالم به معنای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها است.
  • کنترل زندگی خود را در دست خواهید داشت – با دستیابی به سلامت، می توانید زندگی خود را کنترل کنید.
  • هزینه ها و مخارج خود را کاهش دهید – ریزه خواری، سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی های قندی و انرژی زا، همگی از عادت های غذایی پر هزینه برای سلامتی شما هستند.

حفظ تداوم در انجام عادات مثبت، عاملی مهم در دستیابی به سبک زندگی سالم و بهره مندی از اثرات آن است:

  • از شروع یکباره تغییرات پرهیز کنید؛ هر بار یک چیز را تغییر دهید تا فواید تغییرات مثبت از جمله ترک سیگار، ورزش بیشتر و خوردن وعده های غذایی متعادل را ببینید.
  • تغییراتی کوچک اعمال کنید؛ تغییرات دست یافتنی را راحت تر میتوان به عادت هایی ماندگار تبدیل کرد.
  • به آرامی پیش بروید؛  ایجاد تدریجی یک تغییر می تواند آسان تر از تغییر یک باره باشد.
  • عادات صحیح خود را گسترش دهید - برای مثال، اگر از پیاده روی لذت می برید سعی کنید مسافت معمول خود را به مقدار قابل توجهی گسترش دهید.
سبک زندگی بر سلامت

به یاد داشته باشید گسترش و یا افزودن حتی یک عادت جدید در سبک زندگی می تواند در سلامت شما تغییر زیادی ایجاد کند. سالم بودن، فراتر از تناسب اندام است و داشتن احساس بهتر در زندگی منوط به پایداری در آن حالت است. برای حفظ انگیزه برنامه ای منظم داشته باشید. برای مثال تحت نظر یک پزشک متخصص پیشرفت خود را بطور منظم ارزیابی کنید. در صورت پیشرفت به خودتان جایزه و انگیزه دهید. در صورت شکست دوباره شروع کنید.

انجام آزمایشات دوره ای، یکی از راه هایی است که در پایش سلامت کاربرد دارد. انجام این آزمایشات به شما کمک می کند تا با شناسایی موارد خطر زا در سلامت خود، تغییرات لازم را در سبک زندگی خود اعمال کنید و از ابتلا و یا پیشرفت بیماری های مزمن تا حد امکان پیشگیری نمایید. مهمترین نتیجه انجام دوره ای آزمایشات می تواند اطلاع از بهم خوردن تعادل بدنی به شکل زودهنگام باشد و تشخیص زودهنگام می تواند مدیریت و اطلاح آن را برای شما ساده تر نماید. شما میتوانید جهت بررسی سطح سلامت خود به مرکز مام مراجعه نموده و از خدمات آزمایشگاه های این مرکز استفاده نمایید.

نویسنده و مترجم : مونا درساره

منابع : un.org ncbi