×
سوال

تأثیر ناراحتی های روحی بر سلامت بارداری

سلام. خسته نباشید. من از اول بارداریم به خاطر یه سری مشکلات همش عصبی هستم و خیلی گریه میکنم . آیا این حالاتم تاثیر منفی بر بارداریم داره؟ چکار کنم تا حالم بهتر بشه؟

پاسخ

پاسخ سوال توسط مشاور سایت، مینا فرخی کارشناس ارشد مامایی:

 

سلام دوست نازنینم. شرایطی که در آن قرار دارید برایمان قابل درک است، چرا که نوسانات خلقی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین قرار گرفتن در مسیری حساس و بحرانی مساله ای طبیعی تلقي می شوند. در این دوران ممكن است به دلیل افکار نگران کننده در مورد جنین، خود و همسرتان در مواقعي احساسات متناقضي نسبت به حاملگي و آنچه به دنبال آن خواهد آمد، داشته باشيد. ممكن است دائماً به فكر فرو رويد و نگران باشید. مجموع همه این ها باعث ایجاد احساسات منفی و استرس در شما می شوند. لازم است بدانید که این حالات در صورت کوتاه و گذرا بودن مشکلی ایجاد نمی کند، اما در صورت تداوم می تواند منجر به مشکلاتی مثل سقط، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و کودک بی قرار گردد. بنابراین لازم است با تلاش آگاهانه براي مراقبت از خود بر این مشکل غلبه نموده تا در دوران پريشاني استوار و مقاوم باقي بمانيد. برای این کار راهکارهای زیر می تواند کمک کننده باشد:

 

- مسائل را آسان بگيريد.

 

- پیوند خود با همسرتان را حفظ كنيد و با او یا دوستان و نزدیکانتان از نگرانی هایتان حرف بزنید. ترس ها، نگرانی ها و تحریک پذیرشدنتان را به وِیژه با همسرتان در میان بگذارید تا وضعیت شما را بهتر درک کند و همراهی اش را با شما افزایش دهد.

 

- كاري را انجام دهيد كه باعث مي شود احساس خوبي به شما دست دهد، مثلأ به روزهای شیرین بعد از تولد فرزندتان فکر کرده و سعی کنید بجای درگیر شدن با افکار منفی، برای این روزهای شیرین برنامه ریزی نمایید.

 

- خودتان را بابت چنین احساساتی سرزنش نکنید. تغییرات خلق در دوران بارداری طبیعی هستند و بسیاری از مادران آن را تجربه می کنند، با ورود به سه ماهه ی دوم احتمالا این مشکلتان هم بهبود می یابد. پس مرتبأ به خودتان ياد آوري نمایید كه تغييرات عاطفي در اين زمان طبيعي است.

 

- هرگاه عصبانی شدید به این فکر کنید که کوچولوی درون رحمتان حال و احساس مادرش را میفهمد و نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

 

-  مدت زمان استراحتتان را افزایش دهید.

 

- به علاوه مشغول کردن خود به کارهای مورد علاقه و کارهایی که باعث آرامشتان می شوند و همچنین عضویت در تالارهای گفتگو و صحبت کردن با مادرانی که مانند شما این روزها را طی کرده اند هم بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

در نهایت اینکه اگر با وجود این کارها، نوسانات روحي تان بيشتر از دو هفته ادامه پيدا كرد و به نظر نمي رسد كه بهبود يابد، این مسأله را با پزشك خود در میان گذاشته و از او بخواهيد كه به مشاور ارجاعتان دهد.

هر آنچه که باید بدانید