×
افزایش باروری با تغذیه‌ی سالم

احتمال باروری را می‌توان با پیروی از رژیم غذاییِ اسفناج، پرتقال، بروکلی، حبوبات، شیر، پنیر، گوشت قرمز کم چرب، اسیدهای چرب امگا‌ـ‌3، و غیره افزایش داد.

 

ویتامین C

پژوهشگران حدود 150 خانم نابارور را مورد بررسی قرار دادند تا نشان ‌دهند مصرف زیاد ویتامین C به افزایش قدرت باروری کمک می‌کند. در این پژوهش زنان شرکت‌کننده در دو گروه تقسیم‌بندی شدند. گروه اول را زنانی تشکیل می‌دادند که ویتامین C زیادی مصرف می‌‌کردند و گروه دوم از این ویتامین محروم بودند. پس از شش ماه نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان باروری در بین زنانی که ویتامین C زیادی مصرف کرده بودند 25 درصد و در گروه دوم این میزان فقط 11 درصد بود. همچنین در گروه اول میزان ترشح هورمون پروژسترون به طور قابل توجهی بالا بود.

میزان مصرف: برای افزایش قدرت باروری، مصرف روزانه 750 میلی‌گرم ویتامین C لازم است و برای این منظور بهتر است مکمل غذایی نیز مصرف شود، زیرا مصرف یک فنجان بروکلی فقط 100 میلی‌گرم و مصرف یک فنجان پرتقال 1244 میلی‌گرم از نیاز روزانه را تأمین خواهد کرد.

 

حبوبات و اسفناج

این دو ماده‌ی‌ غذایی پر ارزش سرشار از فولات یا همان اسیدفولیک هستند. به طور معمول بهتر است که زنانی که قصد باردار شدن دارند مکمل اسیدفولیک مصرف کنند، زیرا اسیدفولیک قادر است از بروز ناهنجاری‌‌های مادرزادی جلوگیری کند. نتایج تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که در طول آخرین لحظات پیش از بارورسازی، کلسیم در اسپرم افزایش یافته و همین امر باعث می‌شود اسپرماتوزوئیدها برای ورود به تخمک انرژی و قدرت لازم را به‌دست بیاورند. این ماده‌ی‌ مغذی میزان و غلظت اسپرم مردان را افزایش می‌دهد. با مصرف مواد غذایی سرشار از فولات مثل حبوبات، اسفناج و غیره که همان اسیدفولیک طبیعی محسوب می‌شوند، می‌توانید به نیازهای بدنتان پاسخ داده و قدرت باروری خودتان را بالا ببرید. روزانه یک فنجان عدس پخته و یک فنجان اسفناج پخته توصیه می‌شود.

 

اسیدهای چرب امگا‌ـ‌3

بدن با استفاده از اسید‌های چرب، هورمون‌هایی تولید می‌‌کند که خون بیشتری به رحم می‌رسانند و به این ترتیب احتمال باردار شدن افزایش یافته و رشد جنین نیز بیشتر و راحت‌‌تر می‌شود. این اسیدهای چرب که به مقدار فراوان در ماهی، میگو، گردو و تخم کتان وجود دارند، احتمال زایمان پیش از موعد و نیز تولد نوزادان کم‌وزن را کاهش می‌ دهند.

 

میزان مصرف: متخصصان مصرف روزانه یک وعده‌ ماهی آزاد، یک چهارم فنجان گردو و همچنین یک قاشق سوپ‌‌خوری تخم کتان را برای افزایش میزان باروری توصیه می‌کنند.

 

گوشت قرمز کم‌چرب

با کمبود میزان "روی" در بدن، میزان اسپرم و اسپرماتوزوئیدها و نیز تحرک‌شان در بدن کاهش یافته و ناباروری بالا می‌رود. البته کمبود "روی" در باروری زنان هم تأثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌‌شود که مدت عادت ماهیانه‌‌ی آن‌ها بیشتر و تخمک‌گذاری کمتر ‌شود.

میزان مصرف: زن‌ها روزانه به هشت میلی‌گرم روی احتیاج داشته و این میزان برای مردان روزانه 11 میلی‌گرم می‌باشد. در یک وعده‌ی‌ غذایی حاوی 100 میلی‌گرم گوشت گاو، 8.66 میلی‌گرم روی وجود دارد.

 

شیر، پنیر و ماست

مواد غذاییِ حاوی کلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامت بدن همه‌ی ما لازم و ضروری می‌باشد. نتایج  پژوهشِ محققان دانشگاه ویسکانسن روی موش‌های نر نشان می‌دهد که یک دوره‌ی درمانی با کلسیم و ویتامین D می‌تواند قدرت باروری را احیا کند. نتایج پژوهش‌های دیگر حاکی از این است که در طول آخرین لحظات پیش از بارورسازی، میزان کلسیم در اسپرم افزایش یافته و همین امر باعث می‌شود اسپرماتوزوئیدها برای ورود به تخمک انرژی و قدرت لازم را به‌دست بیاورند. مصرف این مواد دو یا سه وعده در روز توصیه می‌شود.

هر آنچه که باید بدانید