×
مصرف آهن و افزایش قدرت باروری

بسیاری از زنان متوجه اهمیت دریافت کافی آهن در بارداری هستند اما اطلاعاتی درباره اثرات کمبود آهن در کاهش باروری ندارند. زمانی که خون آهن کافی ندارد یا از تعداد کافی گلبول های قرمز برخوردار نیست ممکن است سبب ناباروری شود، زیرا گلبول های قرمز که حاوی آهن هستند مسئول اکسیژن رسانی به بافت و ارگان های مختلف بدن مانند رحم و تخمدان هستند و کمبود آهن در طول زمان ممکن است باعث ضعیف شدن تخمک های موجود در تخمدان شود و آنها را از عملکرد خود باز دارد.

حتی اگر با وجود کمبود آهن باروری رخ دهد احتمالا کم خونی مانع تقسیم سلول های جنین می شود و درنتیجه در برخی موارد باعث سقط در مراحل اولیه رشد می شود.

محققان دریافته اند زنانی که مکمل آهن دریافت می کنند 40 درصد کمتر به ناباروری ناشی از مشکلات تخمک گذاری نسبت به کسانی که مکمل مصرف نمی کنند، دچار می شوند و دریافت دوزهای بالاتر با ریسک کمتر همراه بوده است. زنانی که دوز بالا (بیشتر از 41 میلی گرم در روز) مصرف می کنند احتمال ناباروری در آن ها بیش از 62 درصد کاهش می یابد اما قبل از خرید هر گونه مکملی به توضیحات بعدی توجه کنید:

همه زنان به مکمل نیاز ندارند.

 کارشناسان معتقدند تحقیقات بیشتری نیاز است تا مکمل آهن برای تمامی زنان جهت افزایش قدرت باروری توصیه شود.

اما حتی اگر آهن به عنوان تقویت کننده باروری به شما توصیه نشود شما باید به فکر افزایش ذخیره آهن از منابع طبیعی قبل از بارداری باشید.

آهن یکی از موادمعدنی است که کودک آینده شما آن را از شما می گیرد و اگر در ابتدای بارداری با کمبود آهن مواجه باشید خطر کم خونی در طول بارداری و پس از زایمان وجود دارد.

با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک برای تشخیص کم خونی آزمایش ساده ای تحت عنوان CBC درخواست می کند که میزان هموگلوبین و سلول های قرمز خون را نشان می دهد. اگر کمبود آهن تشخیص داده شد شما باید دریافت منابع غنی از آهن را افزایش دهید و شاید نیاز به مصرف مکمل آهن در دوز مناسب نیز داشته باشید تا از تاثیرات آن بر سلامتی و ناباروری بهره مند شوید.

اگر سطح آهن بدن شما مناسب بود دیگر نیازی به استفاده از مکمل اضافی نیست اما جهت اطمینان خاطر می توانید از مولتی ویتامین های مخصوص بارداری که حاوی آهن کمتری است استفاده کنید زیرا رژیم غذایی شما ممکن است غنی از منابع آهن باشد.

غذاهای غنی از آهن بخورید.

اگر متوجه سطح ناکافی آهن در خون شدید برای اصلاح این وضعیت راه ساده ای وجود دارد، فقط کافیست منابع آهن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

در هنگام استفاده از مکمل های آهن دقت کنید که آن مکمل حاوی مواد مغذی افزایش دهنده جذب آهن نیز باشد مانند: ویتامین B12، فولات و ویتامین C

زیرا خون سازی به تمامی این ها نیازمند است.

نوعی از آهن که به راحتی جذب می شود آهن هِم نام دارد و در گوشت یافت می شود.

و نوع دیگر آهن غیرهِم نام دارد که منابع بسیار زیادی دارد اما بدلیل ساختار شیمیایی آن در روده به سختی جذب می شود.

از آهن غیر هم چشم پوشی نکنید. این نوع آهن در کنار استفاده همزمان با آهن هم برای شما ارزشمند است. در حقیقت آهن هِم باعث افزایش جذب آهن غیر هِم می شود بنابراین مصرف همزمان منابع این دو نوع برای شما بهتر است.

جذب هر دو نوع آهن با مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C  افزایش می یابد.

شما می توانید با شناخت علائم کم خونی اقدام به اصلاح آن کنید:

  • خستگی متوسط تا شدید
  • سردرد مزمن
  • گیجی
  • ناخن های ضعیف و شکننده
  • کاهش اشتها
  • کاهش فشار خون

غذاهای غنی از آهن هِم:

  • گوشت گاو
  • گوشت خوک
  • گوشت مرغ
  • حلزون
  • میگو
  • ماهی سالمون
  • ماهی تن
  • تخم مرغ

غذاهای غنی از آهن غیر هِم:

  • آلو
  • کشمش
  • انجیر
  • کره بادام زمینی
  • انواع لوبیا
  • پنیر سویا (توفو)
  • سبزیجات برگدار سبز مانند شلغم، کلم پیچ، بروکلی و اسفناج
  • اردجو دوسر یا گندم
  • نان، پاستا و غلات غنی شده

غذاهای غنی از ویتامین C

  • پرتقال و آب پرتقال
  • گوجه فرنگی
  • فلفل قرمز
  • بروکلی
  • توت فرنگی
  • کیوی

فقط بخاطر داشته باشید زمانی که از رابطه آهن و باروری سخن می گوییم به این معنا نیست که  مصرف غذاهای غنی از آهن باعث باروری شما می شود بلکه این منابع به سلامت شما برای بارور شدن کمک می کند.

هر آنچه که باید بدانید