×
راه‌های مقابله با تغییرات خلق‌و‌خوی در دوران بارداری

راه‌های مقابله با تغییرات خلق و خوی در دوران بارداری

در مرحله اول، این مسئله مهم است که خود را به خاطر این احساسات سرزنش نکنید. شما تنها مادری که با این احساسات در دوران بارداری دست و پنجه نرم می کند نیستید. اگر چه دشوار است، صبور باشید، این احساسات خود به خود آرام می شود.

راه های زیادی برای کنترل بیش تر بر این حالات وجود دارد از جمله:

صحبت کردن

صحبت کردن، یکی از بهترین راه های روبرو شدن با این احساسات است. سعی کنید در مورد احساسات خود با شریک زندگی خود، دوستان و خانواده صادق باشید. شما ممکن است از درک و حمایت آنها شگفت زده شوید. اگر ترجیح می دهید با کسی خصوصی حرف بزنید می توانید با ماما یا متخصص خود صحبت کنید.

درخواست کمک

قابل درک است که شما می خواهید قبل تولد نوزادتان همه کارها انجام شود. اما انجام این کارها در شرایط شما کار سختی است. فکر نکنیدکه شما برای تزئین اتاق، تمیز کردن کمد و خرید سیسمونی دست تنهایید . به شریک زندگی خود تکیه کنید و ازحمایت دوستان و خانواده استفاده کنید. هنگامی که شما به آنها بگویید که به کمکشان نیاز دارید، آنها خیلی خوشحال می شوند تا به شما کمک کنند.

استراحت کافی

مدیریت این حالات وقتی خسته هستید، مشکل است. پس مهم است که شما از خواب کافی خود مطمئن شوید. چرت زدن کوتاه مدت در طول روز به جبران کم خوابی شبانه  کمک می کند. اگرشاغل هستید، با رئیس خود درباره گرفتن مرخصی برای استراحت بیشتر صحبت کنید. اگر در حال نزدیک شدن به موعد مقرر زایمان هستید، برای احتمال زودتر اتفاق افتادن آن برنامه ریزی کنید. اینگونه خود را برای زایمان و تولد نوزادتان شارژ و آماده کنید.

زمان تفریح

با دیدن یک فیلم خوب، معاشرت با دوستان، گرفتن یک ماساژ بارداری و یا مطالعه یک کتاب خوب ذهن خود را مشغول و از تمرکز روی مسائل بارداری منحرف کنید.

ورزش ملایم

ورزش روی تغییر خلق و خوی تاثیر زیادی دارد و لازم نیست که با انجام تمرین های سنگین، مواد شیمیایی موثر بر احساس خوب را در مغز خود به جریان در آورید. هر وقت احساس تحریک یا اضطراب کردید با شنا، پیاده روی در هوای تازه و یا انجام برخی از تمرینات ساده یوگا خود را آرام کنید.

همدلی با همسر

اغلب کسانی که از نوسانات خلق و خوی کمتر رنج می برند احساس می کنند که کسی آن ها را دوست دارد و محیط اطرافشان به اندازه کافی برای ابراز خشم و سرخوردگی امن است. چگونه برخورد کردن  با حالات و احساسات شما می تواند برای همسر شما مشکل باشد. به همسرتان  اجازه دهید که بداند شما هنوز هم دوستش دارید و با  گرامی داشتن او تنش ها را کاهش دهید. در لحظات آرامش خود سعی کنید زمان بیشتری را با هم بگذرانید. این کار به تقویت رابطه تان قبل از تولد فرزندکمک می کند. شریک زندگیتان نیز ممکن است نگران پدر شدن باشد. صحبت کردن با هم به فراموشی مشکلات و احساس نزدیک شدن به هم کمک می کند.

توقف احساس گناه

بارداری یک اتفاق در زندگی در حال تغییر است. طبیعی است که در زمان بارداری احساس ضعف، تحریک پذیری و اضطراب داشته باشید. با خودتان خیلی مهربان باشید و قبول کنید که برخی از احساسات منفی و برخی از احساسات فوق العاده در مورد بارداری تان طبیعی است. اگر شما اغلب یا به طور مداوم دچار این احساسات می شوید و یا این  نگرانی های با زندگی روزانه شما تداخل دارد، شما به مقداری کمک اضافی نیاز دارید. حدود 12 درصد از زنان از افسردگی در دوران بارداری و 13 درصد از اضطراب رنج می برند و بسیاری هر دو را تجربه می کنند.

اگر مقابله با نوسانات خلقی در هر مرحله از بارداری برای شما  مشکل بود، با پزشک خانواده یا مامای خود مشورت کنید، آنها قادر به کمک و درمان شما خواهند بود.

هر آنچه که باید بدانید