×
مصرف آجیل در بارداری

آیا مصرف آجیل در بارداری مجاز است؟


خوردن آجیل و مغز ها در اوایل بارداری می تواند باعث بهبود رشد عصبی و روانشناختی جنین گردد. تحقیقات نشان داده است کودکانی که مادران آن ها در سه ماهه اول بارداری ٢ تا ٣ اونس (به طور متوسط 74 گرم) آجیل در هفته می خورند (به خصوص آجیل چهار مغز)، از ضریب هوشی، حافظه و تمرکز بهتری نسبت به همسالان خود که مادران آن ها آجیل نمی خورند، برخوردار هستند.

در نتیجه خوردن آجیل و مغز ها دارای فواید بسیاری می باشد که در این مطلب قصد داریم شما را با آن آشنا کنیم. 


فواید آجیل در بارداری برای سلامتی چیست؟ 

مغز هایی مانند بادام، گردو، بادام زمینی و فندق فواید زیادی برای سلامتی دارند. مغز ها پر از اسیدهای چرب اشباع نشده و سایر مواد مغذی مانند فیبرها، ویتامین E، استرول های گیاهی و ال-آرژنین هستند که به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون، دیابت و همچنین استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

از فواید آجیل (به خصوص آجیل چهار مغز) برای افراد مسن تر نیز می توان به کند کردن روند کاهش حافظه اشاره کرد. به طور کلی، مغزها غنی از اسید فولیک و اسیدهای چربی مانند امگا 3 و امگا 6 می باشند که برای رشد عصبی بسیار مهم هستند. این اسیدهای چرب را فقط از رژیم غذایی می توان دریافت کرد، زیرا بدن ما قادر به ساخت آن ها نیست، از همین رو به آن ها اسیدهای چرب ضروری گفته می شود. با توجه به فواید آجیل، نیاز به اسیدهای چرب امگا 3 در زنان باردار در مقایسه با زنان غیر باردار افزایش می یابد. برخی مطالعات نشان می دهند که این اسیدهای چرب نقش اساسی در زمان بارداری و همچنین وزن نوزادان در هنگام تولد دارند.

خوردن آجیل در بارداری می تواند باعث تجمع این اسید های چرب در قسمت جلویی مغز جنین شده و منجر به بهبود حافظه و سایر عملکردهای شناختی شود. طبق مطالعات انجام گرفته، مصرف آجیل در بارداری به خصوص در اوایل حاملگی، مزایای طولانی مدت را برای رشد حرکتی و شناختی جنین فراهم می کند. علاوه بر این، خوردن آجیل در بارداری به دلیل دارا بودن میزان بالایی از پروتئین، توسط کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا تأیید شده است.

در گذشته، سرویس بهداشت ملی انگلستان (NHS) به زنان توصیه می کرد که در صورت داشتن سابقه آلرژی در اقوام نزدیک از جمله اگزما، آسم، آلرژی غذایی یا تب یونجه، از خوردن بادام زمینی خودداری کنند. با این حال، تحقیقات اخیر شواهد کافی برای اثبات ارتباط بین مصرف بادام زمینی در دوران بارداری و ایجاد آلرژی به بادام زمینی در نوزادان را نشان نمی دهد. از این رو NHS توصیه های خود را تغییر داده و در حال حاضر زنان باردار را به خوردن بادام زمینی یا کره بادام زمینی تشویق می کند، به جز در مواردی که فرد به بادام زمینی حساسیت داشته باشد و یا پزشک مصرف آن را توصیه نکند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد در حالی که خوردن آجیل چهار مغز در مراحل اولیه بارداری با رشد بهتر جنین همراه است، مصرف آجیل در سه ماهه سوم بارداری هیچ پیشرفت قابل توجهی در رشد عصبی روانشناختی جنین ایجاد نمی کند. این مساله ممکن است به این دلیل باشد که تأثیر عوامل بیرونی و درونی بر رشد جنین در کل دوره بارداری متفاوت بوده و تاثیر تغذیه مادران در اوایل بارداری بارزتر است.


مصرف آجیل در بارداری چگونه باعث بهبود عملکردهای عصبی روانشناختی کودک می شود؟ 

 مصرف اسید فولیک به ویژه در مراحل اولیه بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این ویتامین B به تشکیل لوله عصبی کمک می کند. کمبود اسیدفولیک می تواند منجر به ایجاد نقایص مادرزادی جدی (مانند آنانسفالی و اسپینا بیفیدا) در مغز و ستون فقرات جنین شود.

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، هر خانم در سن باروری باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند تا از ایجاد پیامدهای نامطلوب بارداری جلوگیری نماید. مصرف اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) نیز در دوران بارداری مهم می باشد زیرا این دو، ماده مهمی برای رشد ساختاری و عملکردی مغز جنین، شبکیه و سیستم ایمنی جنین هستند.

طبق شواهد علمی، اسیدهای چرب اشباع نشده با بعضی از عملکردهای فیزیولوژیکی از جمله تنظیم بیان ژن، حفظ ترکیب غشای سلولی و تعدیل کانال های غشایی و پروتئین ها در ارتباط هستند. علاوه بر این، آنها اثرات ضد التهابی دارند که به ویژه در دوران بارداری بسیار مفید می باشند. مصرف روزانه و کافی اسیدهای چرب امگا 3 که توسط شورای غذا و تغذیه موسسه ملی بهداشت ایالات متحده توصیه می شود، به ترتیب در زنان باردار و شیرده، 4/1 گرم و 3/1 گرم است. این امر برای بهبود رفتار، توجه، تمرکز، حافظه و توانایی های یادگیری در کودکان لازم است. سطح پایین امگا 3 در مغز جنین می تواند منجر به نقص شناختی و اختلالات رفتاری مانند اضطراب، افسردگی و پرخاشگری شود.


bayad bedanid هر آنچه که باید بدانید