×
راه های اصلی افزایش وزن جنین در بارداری

راه های اصلی افزایش وزن جنین در بارداری

وزن گیری جنین در دوران بارداری یکی از دغدغه های مادران باردار است.  یکی از روش های ارزیابی یک بارداری سالم، میزان افزایش وزن جنین است. وزن جنین در سونوگرافی بر اساس پارامترهایی اندازه گیری می شود و اگر به شما گفته شود که وزن جنین کم تر از آن چیزی است که باید باشد به دنبال پاسخ این سوال هستید که چه باید کرد؟ برای افزایش وزن جنین و بهبود آن توصیه می کنیم به:

-داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل: داشتن رژیم غذایی مناسب مهمترین نقش را در بارداری ایفا می کند. در صورت تمایل به افزایش وزن جنین، باید میوه، آب میوه، سبزیجات بخصوص برگ سبز، سیب زمینی، غلات سبوس دار، عدس و لوبیا، شیر و ماست، تخم مرغ، گوشت و مرغ و ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

-مصرف آجیل و میوه های خشک: یک رژیم غذایی متعادل همچنین آجیل و میوه های خشک را نیز تشکیل می دهد. توصیه می شود بادام، گردو، زردآلو، انجیر خشک و سایر آجیل ها و میوه های خشک را بخورید. اما با این حال، زیاده روی نکنید.

-استفاده از ویتامین های دوران بارداری: ویتامین های دوران بارداری برای رشد و تکامل مناسب جنین داده می شوند. این ویتامین ها همچنین به افزایش وزن جنین تان کمک می کنند. برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری باید به طور مرتب از این ویتامین ها استفاده کنید.

-تامین آب بدن: برای جلوگیری از هرگونه کمبود آب بدن در بارداری، مقدار کافی مایعات بنوشید. کم آبی در بارداری ممکن است منجر به برخی از عوارض پزشکی جدی شود. می توانید آب میوه ها، آب سبزیجات، شیر، شیرگیاهی و یا آب را برای حفظ سلامتی بدن خود مصرف کنید.

-داشتن استراحت کافی: برای یک زن باردار استراحت کافی بسیار مهم است. فشار بیش از حد یا فشار غیر ضروری ممکن است بر رشد و نمو جنین تأثیر بگذارد. حداقل هشت ساعت خواب بی وقفه داشته باشید و سطح انرژی خود را نادیده بگیرید. 

- آرام و مثبت بمانید: نه تنها مراقبت از سلامت جسمی، بلکه سلامت روحی نیز مهم است. هر نوع استرس و اضطراب می تواند بر شما و همچنین سلامتی جنین متولد نشده شما تأثیر بگذارد. طغیان های عاطفی ناشی از آن ممکن است منجر به خوردن بیش از حد، کم خوردن یا انتخاب غذای اشتباه شود و همه اینها ممکن است بر سلامت جنین تأثیر بگذارد.

-مشورت با پزشک: اگر جنین تان وزن کافی نداشته باشد، حتما به یک مرکز بارداری مراجعه کنید که یک پزشک مجرب و متخصص شما را راهنمایی کند. ممکن است به شما گفته شود که مکمل های اضافی مصرف کنید یا برای افزایش وزن جنین تغییر رژیم غذایی ایجاد کنید.

نکات ذکر شده در بالا ممکن است به افزایش وزن جنین تان در دوران بارداری کمک کند. با این حال، پیشنهاد می شود در این مورد به توصیه های پزشک متخصص خود را عمل کنید. برخی از گزینه های رژیم غذایی ممکن است به افزایش وزن جنین تان در رحم کمک کند. با این وجود، بسیار مهم است که این کار را با روشی سالم تر انجام دهید. زیاده روی در هر کاری ممکن است منجر به عوارض شود. 

علاوه بر موارد فوق موارد احتیاطی دیگری وجود دارد که باید رعایت کنید: 

-اجتناب از الکل و سیگار کشیدن: شما باید در دوران بارداری از استعمال الکل و سیگار جدا پرهیز کنید. هر دو این عادت می تواند برای جنین در حال رشد شما سمی باشد و همچنین ممکن است منجر به عوارض بارداری جدی شود. 

-کاهش مصرف کافئین: مصرف مقادیر زیاد قهوه، چای یا نوشیدنی های کافئین دار می تواند تأثیر منفی بر سلامت جنین داشته باشد. 

- اجتناب از خوردن غذاهای سرخ شده، شیرین یا چرب: مصرف منظم چنین مواد غذایی ممکن است شما را مستعد چاقی کند، که به نوبه خود احتمال کلسترول و فشار خون بالا را افزایش می دهد. توصیه می شود به سمت مواد غذایی روغنی، چرب و شیرین نروید. دور ماندن از دسته های غذایی خاص به داشتن بارداری سالم کمک می کند و همچنین برای فرزند متولد نشده تان مفید است.

انتخاب غذای سالم در دوران بارداری برای اطمینان از رشد و تکامل جنین مهم است. ما در رابطه با تغییرات رژیم غذایی که می توانید در طول بارداری برای افزایش وزن جنین انجام دهید، چندین پیشنهاد ارائه داده ایم. با این حال، قبل از ایجاد هر گونه تغییر یا اصلاح در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. با راهنمایی و مشورت متخصص، شما نه تنها یک بارداری سالم، بلکه یک کودک سالم نیز خواهید داشت.


هر آنچه که باید بدانید